'Biologische groenten wél gezonder'

'Biologische groenten wél gezonder'

DOETINCHEM - Biologische groenten zijn gezonder dan reguliere groenten, omdat zij gezondheidsbevorderende stoffen bevatten die niet in gangbare groenten zitten, zo stellen onderzoekers in een artikel in het voedingstijdschrift Ortho dat wordt uitgegeven door het Orthomoleculair Instituut.

De stoffen, zogenoemde salvestrolen, reageren op een bepaald enzym in het lichaam, waardoor een beschermende werking tegen kanker zou kunnen ontstaan.

Planten maken zelf salvestrolen aan om zich te weren tegen schimmelinfecties. Omdat regulier geteelde groenten veelal worden bespoten met schimmelwerende producten, maken zij deze stoffen niet meer aan. Daarom zijn ze voornamelijk nog in biologische groenten te vinden.

Het onderzoek weerspreekt bevindingen van de Consumentenbond, die vorig jaar vaststelde dat aan biologische groenten geen gezondheidsclaim is te verbinden.

Overigens is het nog veel te vroeg om de toename van kanker in de Westerse wereld toe te schrijven aan een gebrek aan salvestrolen, aldus Ortho. Wel kan de hypothese volgens het blad een basis zijn voor verder onderzoek op dit gebied.

Het artikel staat in nummer 5 van Ortho. U kunt hier het bewuste exemplaar bestellen.

Lees ook:
'Biologische groenten niet gezonder' (26 januari 2006)

Gepubliceerd op 25-10-2006 (09:07)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws