Frisdranken weer onder vuur

coca-colaMILWAUKEE - Het drinken van frisdrank en andere drankjes die veel suiker bevatten is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Dat hebben onderzoekers van de Harvard School of Public Health geconcludeerd na bestudering van een groot aantal voedingsstudies.

De bevindingen van het onderzoeksteam zijn dinsdag gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition. Een extra blikje frisdrank per dag kan leiden tot een gewichtstoename van maar liefst zeven kilo in één jaar.

Echter, niet alle studies concluderen dat frisdrank de grote boosdoener is en het nieuwe onderzoek heeft een aantal van die studies niet bekeken, aldus de Amerikaanse Frisdrank Organisatie in een reactie.

Er dragen volgens de belangenorganisatie veel factoren bij aan overgewicht. Kinderdokter David Ludwig, gespecialiseerd in overgewicht, zei echter dat het misleidend is te wijzen op andere oorzaken, aangezien het bewijsmateriaal voor een causaal verband tussen het drinken van frisdrank en overgewicht overweldigend is.

Volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum zorgen ‘veel zoete en hartige snacks en frisdrank voor extra calorieën waardoor ze snel dik maken. Neem ze niet te vaak en gebruik kleine porties.’ Dit advies wordt trouwens ook gegeven door de frisdrankenindustrie.

Lees ook:
Abstract publicatie

Gepubliceerd op 09-08-2006 (11:20)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Product & ontwikkeling nieuws