Beleving creëren met een pop-up store - jaaroverzicht 2015

1 december 2015

In 2015 ‘popte’ er heel wat ‘up’ en met de huidige leegstand in de retail zullen er ook het komende jaar nog wel de nodige pop-up zaakjes verschijnen. De pop-up store wordt niet zozeer ingezet om zoveel mogelijk producten aan de man te brengen, maar meer als middel om beleving rond een merk te creëren of discussie uit te lokken.

EVMI achtergrond & analyse - jaaroverzicht 2015

Een pop-up restaurant of winkel sluit meer aan bij een festival dan bij de normale detailhandel of horeca. Zo opende ongediertebestrijdingsbedrijf Rentokil vorig jaar juni in Utrecht en in steden in tien andere landen voor één dag een ‘Pestaurant’, een pop-up restaurant met insectensnacks. Daarmee werd aan de vooravond van het ‘insectenseizoen’ op ludieke wijze aandacht getrokken voor het bestrijden van insecten.

Melksalon

Dit jaar was Amsterdam de hele maand april een pop-up melksalon rijker, een tijdelijk proef- en ontwerplokaal dat consumenten, melkveehouders, zuivelverwerkers, ontwerpers en wetenschappers samen moest brengen. Aanleiding was het wegvallen van het Europese melkquotum op 1 april, waarmee beperkingen op de hoeveelheid melkproductie werden opgeheven.

“Het is het ‘oud & nieuw’ voor melkveehouders, een mooi moment om opnieuw te kijken naar de rol van melk en hoe we het willen produceren en consumeren”, aldus ontwerper Sietske Klooster. Zij nam samen met project- en campagnebureau Food Cabinet het initiatief tot de melksalon, ondersteund door onder meer de Nederlandse Zuivel Organisatie. De pop-up melksalon was tegelijkertijd een winkel en een melkbar waar je binnen kon lopen om bijzondere melken te proeven. Op het programma stonden onder meer lezingen, ontwerpsessies, filmavonden en stadswandelingen. Chefs verzorgden een serie bijzondere diners.

Kromkommer

In pop-up shops wordt vaak een sympathiek idee of product aangeboden. Kromkommer bracht van 18 tot en met 31 mei, exact een jaar na de introductie van soep gemaakt van gekke groenten, in een pop-up store in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht groenten en fruit onder de aandacht die er anders uitzien dan de standaardproducten: flesvormige peren, tweebenige wortels en kromme komkommers ─ waar het bedrijf zijn naam aan ontleent. Dergelijke producten belanden doorgaans niet in de winkel maar in de biovergister of in veevoer. Kromkommer wilde laten zien dat deze producten bijzonder en kwalitatief goed en smakelijk zijn en dus goed geschikt voor menselijke consumptie.

Puddingsalon

MonapuddingsalonHR3 De opening van de puddingsalon aan de Overtoom in Amsterdam werd verricht door musicalster Jim Bakkum.

Mona vierde op 24 oktober het 45-jarig bestaan in de speciale pop-up ‘puddingsalon’ aan de Overtoom in Amsterdam waar het in 1970 allemaal begon. Het bedrijf riep die dag maar meteen uit tot Nationale Toetjesdag. In de pop-up puddingsalon waren onder meer nieuwe smaken te proeven die nog niet in de winkel lagen: kwarkpudding met bosvruchtensaus en Spaanse mandarijnpudding met sinaasappelsaus.

Mona heeft bovendien de receptuur van de meest populaire toetjes vernieuwd, na uitgebreid onderzoek met bijna 2500 Nederlandse consumenten. De toetjes bevatten tot 25 procent minder suiker. Mona heeft begrepen wat de waarde is van het inzetten van consumenten voor productontwikkeling en de herformulering van producten. Zo zorg je er niet alleen voor dat het product bij mensen in de smaak blijft vallen, maar vergroot je tevens de betrokkenheid bij je merk: je creëert fans.

Boterhammenrestaurant

boterhammen3-300x200 Het boterhammenrestaurant van De Ruijter

De Ruijter opende in september voor een periode van een week een tijdelijk boterhammenrestaurant in Amsterdam. In de Negen Straatjes was restaurant De Struisvogel omgetoverd tot ontbijt- en lunchrestaurant. De Ruijter wilde consumenten met het restaurant inspireren om hun brood bijzonder te maken en hun fantasie de vrije loop te laten met de producten van De Ruijter.

De meeste Nederlanders eten veel brood, maar variëren weinig met hun broodbeleg, blijkt volgens De Ruijter uit recent onderzoek. Ze gebruiken meestal slechts twee soorten en schuiven de boterhammen in hooguit een kwartiertje routinematig naar binnen. Ook heel 2015: consumenten inzetten voor de marketing. Wie een foto van de fantasierijk belegde boterham deelde op social media met #broodjebijzonder, hoefde niet af te rekenen.

Tekst: Norbert van der Werff

Altijd op de hoogte blijven?