Comeback: terug in het schap - jaaroverzicht 2015

1 december 2015

Diverse bekende merken uit het verleden werd nieuw leven ingeblazen. Royal Club Shandy is terug in het schap, in flesjes en in blik. Frisdrankfabrikant Vrumona maakte in augustus bekend er veel van te verwachten, gezien de populariteit van Radler en andere zoete bieren én de herintroductie van andere retromerken de afgelopen jaren, als Ranja, Tjolk en eerder in 2015 ook Exota.

raider Raider keerde tijdelijk terug.

EVMI achtergrond & analyse - jaaroverzicht 2015

Dat limonademerk werd op kleine schaal opnieuw geïntroduceerd. Het is niet precies hetzelfde drankje, want de makers hebben er een eigen draai aan gegeven. Exota verdween nadat een consumentenprogramma met Marcel van Dam in 1971 aandacht besteedde aan spontaan exploderende flessen. Een filmpje waarop dat te zien was, bleek echter gemanipuleerd. In 1973 ging limonadeproducent Van Tuyn’s Limonadefabrieken mede door de affaire failliet.

Oranjeboom

Oranjeboom maakte in mei zijn comeback. Het biermerk was ruim tien jaar niet meer verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Eigenaar United Dutch Breweries ─ in maart overgenomen door de Belgische investeringsmaatschappij Gimv ─ exporteerde het wel, maar voor Nederland gold een verkoopverbod, bedongen door de eerdere eigenaar AB Inbev om de eigen merken te beschermen. Die afspraak liep echter af.

Het wordt de tweede comeback van Oranjeboom. Begin jaren 70 moest het merk wijken voor Skol, toen de brouwerij werd overgenomen door het Engelse Allied Breweries. Skol flopte echter, waarna Oranjeboom terug op de markt kwam. Oranjeboom kwam in 1995 in handen van het Belgische Interbrew, waar het langzaamaan werd vervangen door Dommelsch.

Raider

Raider keerde tijdelijk terug in Nederland in een limited edition. Mars doopte de chocoladereep in 1991 in heel Europa om tot Twix om de naam gelijk te trekken aan die in de VS, maar consumenten bleven volgens Mars vragen of Raider kon terugkeren.

Tekst: Norbert van der Werff

Altijd op de hoogte blijven?