Tetra Pak presenteert op Empack de Tetra Rex

14 april 2016

Tetra Pak presenteert op verpakkingsbeurs Empack de Tetra Rex biobased verpakking voor koelverse dranken. “De Tetra Rex is ‘fully renewable’. De biobased verpakking is voortgekomen uit ons geloof dat verpakkingen in de toekomst hernieuwbaar moeten zijn”, zegt Birgit Kamp, Communications Director North West Europe van Tetra Pak.

Het schenkkarton is dus 100 procent hernieuwbaar. De verpakking bestaat voor iets meer dan 75 procent uit karton, van FSC gecertificeerd hout. De polyethyleen laagjes van de barrière, de dop en de nek zijn gemaakt van suikerriet. De verpakking is in 2015 geïntroduceerd.

Mijlpaal

“Dit voorjaar hebben we een mijlpaal bereikt; we hebben de eerste 100 miljoen volledig biobased verpakkingen geleverd", vertelt Kamp. "Kunnen we nog verder gaan? Ja, in de strategie van Tetra Pak voor 2020 staat de doelstelling dat wereldwijd 40 procent van de drankenkarton ingezameld en gerecycled moeten worden. Een tweede doelstelling is om de milieuafdruk terug te dringen; niet alleen die van onszelf maar in de hele keten, van de grondstoffen tot aan het einde van de lifecycle. Tegen 2020 moet de milieuafdruk bevroren zijn op het niveau van 2010 en dat ondanks een jaarlijkse groei in volume van 5 procent. We willen ook het waterverbruik en het afval bij onze klanten beperken. We zijn ver gevorderd met World Class Manufacturing (WCM) en willen onze kennis daarover ook inzetten bij onze klanten.”

Aseptische verpakkingen

Een derde doelstelling is om over vier jaar uitsluitend volledig hernieuwbare verpakkingen te maken. Nu zijn die er al voor koelvers, maar straks moet dat ook het geval zijn voor aseptische verpakkingen, voor houdbare dranken. Die hebben een lichtbarrière nodig en dat betekent dat het aluminium dat daarvoor wordt gebruikt, zal moeten worden vervangen. “Daar zijn we actief mee bezig. Het is een uitdaging want we willen geen concessies doen aan de bescherming van het product."

Lees ook:

Tetra Pak neemt Poolse Obram over (5 februari 2015)

Altijd op de hoogte blijven?