A-merk verliest verder terrein

20 februari 2013

ZALTBOMMEL - Hoewel A-merken hun omzet vorig jaar zagen groeien met zo’n 1,6 procent, verkochten huismerken bijna 5 procent meer dan het jaar ervoor. De markt is afgelopen jaar met 2,2 procent gegroeid, dus A-merken verliezen terrein.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van Foodmagazine en het marktonderzoeksbureau SymphonyIRI, meldt Distrifood.

De situtatie voor de A-merken is iets slechter dan in 2011, toen de top 100 van A-merken met 2,1 procent groeide. Wel is het beter dan 2010, want toen zagen de A-merken hun omzet met slechts 1 procent toenemen.

Sinds 2003 groeiden de huismerken met 7 procent en A-merken met iets meer dan 1 procent. Dat zegt Ronald Laureijsen van SymphonyIRI, meldt de NOS.

Door de crisis zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven. Daardoor kiezen ze eerder voor private label en dat gaat ten koste van de A-merken, denkt Laureijsen.

Diepvries en biologisch

De grootste groei zat in de segmenten diepvries en biologisch. Tijdens de afgelopen sportzomer zijn volgens hem veel diepvriespizza’s verkocht en de mooie nazomer zorgde voor een goede ijsomzet.

Bij biologische producten zat vooral het merk Bio+ in de lift. Stond het merk 2 jaar geleden nog op plek 73 in de Merken Top 100, nu staat het op plek 39.

Het merk Campina staat voor het elfde jaar op rij op plek 1 in de top 100 (met een omzet van  399,8 miljoen euro), gevolgd door Marlboro en Douwe Egberts.

Stijgers en dalers

Grootste stijgers behalve Bio+ zijn Hertog Jan (van plek 95 naar 30) en Dr. Oetker. Grootste dalers zijn Liga (-12 procent omzet) en Dubbel Frisss. Over het algemeen verliezen (fris)dranken terrein. Laureijsen vermoedt dat meer mensen water zijn gaan drinken.

Merken die uit de top 100 verdwenen zijn, zijn Olvarit en Côte d’Or. Arla (hoogste binnenkomer op plek 94) en M&M zijn nieuw in de Merken Top 100.

  • De 10 grootste merken in retail (in 2012)
  • 1 (1) Campina (index 98,5)
  • 2 (2) Marlboro (index 101,1)
  • 3 (3) Douwe Egberts (index 108,3)
  • 4 (4) Coca-Cola (index 103,9)
  • 5 (5) Heineken (index 99,0)
  • 6 (6) Unox (index 103,7)
  • 7 (8) Dr. Oetker (index 111,8)
  • 8 (7) Friesche Vlag (index 89,6)
  • 9 (10) Pall Mall (index 107,0)
  • 10 (9) Becel (index 95,7)

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?