Aandeel huismerk in folderaanbiedingen stijgt

18 juni 2013

WORMERVEER - Nederlandse supermarkten hebben in de eerste 20 weken van 2013 in hun folders meer aanbiedingen van huismerken gehad. Dit ging ten koste van het aandeel aan acties voor A-merken. Wel bleef het totaal aantal folderaanbiedingen voor het eerst sinds jaren gelijk.

Dat blijkt uit een analyse van PCNData.

De retailers presenteerden over de eerste 20 weken 3 procent meer huismerken in de folders. “Logisch”, stelt PCNData-directeur Ruben Boas, “met huismerken kunnen supermarktketens zich in tegenstelling tot A-merken onderscheiden van de concurrentie. Bovendien zijn private labels klantenbinders.”

Bij Albert Heijn was in de afgelopen 20 weken 52 procent van de folderaanbiedingen een huismerkproduct. Bij alle retailers lag het percentage op 29 procent.

Het totaal aantal folderpromoties was met bijna 39.000  nagenoeg hetzelfde als in dezelfde periode vorig jaar. De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties juist keer op keer. Over heel 2012 steeg het aantal bijvoorbeeld nog met 2 procent.

Vooral C1000, Jumbo, MCD, Dirk van den Broek en Lidl hadden in hun folders minder aanbiedingen. Deen, Plus en Albert Heijn hadden juist wel meer aanbiedingen.

Binnen food waren vooral de versproducten, zoals kaas, vlees en vleeswaren, minder zichtbaar in de folders.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?