Actie #lastpak tegen te grote verpakkingen

27 mei 2015

Ruim een derde van de mensen die eten weggooien, doet dit omdat er te veel in de verpakking zit. Dit speelt vooral bij verpakte groenten, vlees en brood. Het Voedingscentrum is daarom via social media de actie #lastpak gestart, om voorbeelden van te grote verpakkingen te delen.

Het Voedingscentrum hoopt met de actie meer inzicht te krijgen waar consumenten tegen aanlopen. Ook wil de organisatie fabrikanten stimuleren om hun verpakkingsgrootten onder de loep te nemen.

Tegelijkertijd vindt de organisatie dat consumenten zelf ook veel kunnen doen tegen voedselverspilling. Het Voedingscentrum geeft daarvoor nuttige tips.

Jongeren en alleenstaanden

Met name jongeren tot 29 jaar, hoger opgeleiden en alleenstaanden hebben moeite met de grootte van verpakkingen, zoals voorverpakte sla, vers brood en pastasaus.

Dat blijkt uit onderzoek dat GfK voor het Voedingscentrum heeft uitgevoerd. 72 procent van de consumenten geeft aan het erg te vinden om eten te moeten weggooien vanwege de verpakkingsgrootte.

3 op de 10 Nederlanders zegt liever te kiezen voor een kleinere verpakking, als de inhoud daarvan voor hen voldoende is. Dit zelfs als dit product duurder is.

Meer formaten

Volgens de consumenten zouden meer verpakkingsformaten kunnen helpen om verspilling tegen te gaan.

Toch leiden kleinere of deelbare verpakkingen weer tot meer belasting van het milieu, omdat extra verpakkingsmateriaal nodig is. Weegt dit nadeel op tegen de voordelen?

Meer milieudruk?

Er is doorberekend hoe groot de impact van meer soorten verpakkingsmateriaal is op het milieu.

"De milieuschade die het oplevert als goed voedsel wordt weggegooid, is over het algemeen groter dan de milieubelasting die het kost om extra verpakkingsmateriaal te maken of te verwerken", meldt Corné van Dooren, kennisspecialist Duurzaam Eten bij het Voedingscentrum.

Actie #lastpak

Het Voedingscentrum raadt iedereen aan om voorbeelden van te grote verpakkingen te delen via Facebook en Twitter. Dit kan tot en met 10 juni.

De voorbeelden worden aangeboden aan de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Vervolgens wordt bekeken hoe producenten en retailers hun verpakkingen nog beter kunnen afstemmen op de behoeften van consumenten.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding

(premium)

 

Altijd op de hoogte blijven?