Afzet alcoholvrij bier stijgt

2 juli 2014

Alcoholvrij en alcoholarm bier wordt in Nederland steeds populairder. De verkoop ervan steeg vorig jaar met bijna 14 procent. De afzet van de categorie overig bier nam eveneens toe, van 683.000 naar 790.000 hectoliter. De totale consumptie van bier daalde juist, met 3,6 procent.

Dat meldt brancheorganisatie Nederlandse brouwers in de bierconsumptiecijfers. Absoluut gezien is de consumptie van ‘normaal’ bier nog steeds veel belangrijker dan het alcoholvrije segment. Het ging vorig jaar om bijna 9,3 miljoen hectoliter pils tegenover 190.000 hectoliter alcoholvrij en alcoholarm bier.

Merk boven prijs en smaak

Uit het Nationaal bieronderzoek van de brancheorganisatie onder ruim 500 bierdrinkers in Nederland blijkt zij dat het bier vooral in de supermarkt kopen (93 procent). Er wordt daarbij vooral gelet op merk, boven prijs en smaak. Bijna een kwart zegt liever lokaal gebrouwen bier te kopen, als die keuze gegeven wordt.

Bier wordt vooral met vrienden (72 procent) gedronken, gevolgd door familie (42 procent) en de eigen partner (38 procent). Vrouwen drinken bier liever samen met hun partner (58 procent) dan mannen dat doen. Bij mannen kiest 31 procent ervoor te drinken met hun partner.

In totaal werd in 2013 11,7 miljoen hectoliter bier gekocht. In 2012 was dat nog 12,1 miljoen hectoliter

Lees ook:

Bierdrinker hecht aan herkomst ingrediënten (10 oktober 2013)

 

Altijd op de hoogte blijven?