Afzet babyvoeding in jaar verdubbeld

21 mei 2013

DEN HAAG - De verkoop van babyvoeding is een jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer over de beschikbaarheid van babymelkpoeder.

Dijksma stelt niet te beschikken over de productiecijfers, maar zegt van de twee grootste producenten, Nutrilon en Friso,  wel informatie te hebben gekregen over de afzetontwikkeling.

De binnenlandse afzet van die twee merken is tussen het eerste kwartaal van 2012 en dezelfde periode in 2013 ruwweg verdubbeld. De stijging van de vraag deed zich vooral voor in de laatste maanden. Voor Nutrilon was er een groei van circa 75 procent, de verkoop van Friso nam zelfs toe met circa 150 procent.

De extreme groei hangt samen met de toegenomen vraag in China naar Nederlandse babyvoeding omdat consumenten daar de Chinese producten niet vertrouwen. Als gevolg daarvan kopen handelaren Nederlandse winkels leeg om babyvoeding te exporteren.

Uit de cijfers die Dijksma aan de Kamer aanbood, blijkt dat ook de officiële export is toegenomen, maar minder spectaculair dan de binnenlandse afzet.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?