Export agrifood verliest terrein

19 september 2012

WAGENINGEN - De Nederlandse export van agrarische producten is de afgelopen 15 jaar sterk gegroeid. De wereldhandel nam echter sneller toe, waardoor Nederland marktaandeel heeft verloren. Dat blijkt uit onderzoek van het LEI.

Het LEI verrichtte het onderzoek in opdracht van Topsector Agro & Food. Met de productgroep 'uitgangsmateriaal' scoort Nederland goed. Het marktaandeel is groot en dat groeit verder. Voor andere productgroepen, waaronder 'verse eindproducten' en 'halffabrikaten', neemt het Nederlandse marktaandeel echter af.

In 15 jaar tijd nam de waarde van de export toe van 44 miljard dollar naar (in 2010) 84 miljard dollar.

De voor Nederland belangrijkste afzetmarkten liggen in West-Europa. De belangrijkste groeimarkten voor agrarische importen liggen echter daarbuiten. Op die markten behaalt Nederland wisselende resultaten. Het marktaandeel in snel groeiende economieën zoals Turkije, het westelijk deel van de Balkan en China stijgt. "Nederland versterkt zijn positie in de internationale handel in toelevering en uitgangsmateriaal, maar mist kansen in Afrika, in Noord- en Zuid-Amerika, India en Japan, waar de import van deze productgroepen sterker toeneemt dan de groei van de Nederlandse afzet naar die landen/regio’s", aldus het LEI.

Lees ook:

 

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over export

Altijd op de hoogte blijven?