Albert Heijn start met maaltijdbox

17 augustus 2015

Albert Heijn komt in reactie op het succes van HelloFresh, binnenkort met een eigen concept voor maaltijdboxen. Via Allerhande kunnen klanten de vlees- en groentepakketten online bestellen, waarna ze gratis worden thuisbezorgd.

Hiermee stelt de retailer in te spelen op de vraag naar gemak.

In de doos zitten alle ingrediënten en recepten die nodig zijn voor het bereiden van drie verschillende maaltijden. De maaltijden zijn binnen dertig minuten op tafel te zetten.

De boxen zijn in het begin alleen online te bestellen, meldt AH. Ze worden gratis thuisbezorgd, los of inclusief andere online bestelde boodschappen. Ook kunnen ze worden afgehaald bij een pick up point.

De inhoud van de box varieert wekelijks: elke week zit er in ieder geval een vlees- en een gevogelterecept in, gecombineerd met vis- en vegetarische recepten.

Er komt vooralsnog een 2- en een 4-persoonsvariant, die respectievelijk 35 en 49 euro kost.

Vezet belangrijke schakel

Vezet zou volgens Distrifood een belangrijke schakel in het proces zijn. De groenteverwerker heeft al ervaring met het vullen van dergelijke boxen en heeft de organisatie zo ingericht dat dit efficiënt gebeurt. Juist dat aspect is namelijk lastig uit te voeren binnen de bestaande distributiecentra van Albert Heijn.

Er zal worden beleverd vanuit de AH-distributiecentra en home shop centers in Rotterdam, de Meern en Almere.

Receptendatabase

De allereerste box bevat recepten voor een Mediterrane ratatouille, met kip, rijst en granen, Roerbaknoedels met broccoli, mango en kibbeling en een Maaltijd caesarsalade van romainesla met aardappel en ei.

De maaltijden zijn samengesteld door het Allerhande food team. Dagelijks raadplegen al gemiddeld zo’n 100.000 bezoekers de online receptendatabase van Allerhande die ruim 14.000 recepten bevat.

Reactie HelloFresh

Concurrent HelloFresh is in 2011 in Nederland gestart met maaltijdboxen. “We focussen ons op de klant en op ons bedrijf en niet op de concurrent”, reageert HelloFresh summier op de plannen van AH.

HelloFresh Benelux stelde eerder dit jaar, voor 2015 te rekenen op 75.000 actieve abonnees.

Ook retailer Jumbo zou plannen hebben voor een maaltijdbox.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?