Aldi Nederland wil A-merken in winkelschap

29 februari 2012

CULEMBORG - Aldi denkt erover om in de 480 Nederlandse supermarkten ook A-merken te gaan verkopen.

Dat heeft de Aldi-directie per fax gecommuniceerd aan de NOS, meldt Distrifood.

Het Duitse moederbedrijf Aldi Nord bevestigt tegenover de NOSdat het bedrijf zich "momenteel heroriënteert en kijkt welke A-merkproducten in aanmerking komen voor introductie". Meer details zijn niet bekendgemaakt.

Opmerkelijke stap

Dat alleen al wordt gedacht aan de opname van A-merken in het Aldi-assortiment is voor Aldi Nord een opmerkelijke stap.

Het op grote schaal verkopen van A-merken werd altijd afgewezen. Dit omdat de eigen merken sterk genoeg zouden zijn.

Ook was er angst voor de concurrentie die met aanbiedingen van de A-merken het lage prijsimago van Aldi zouden ondergraven.

Afkalvende resultaten

Het nieuwe management van Aldi Nord dat vorig jaar aantrad, lijkt daar nu anders over te denken. Wellicht wil het concern afkalvende resultaten een impuls geven. Het bedrijf zag het martkaandeel zakken van 9 naar 8 procent.

De grote concurrent Lidl maakt met een minder behoudende strategie juist een positieve ontwikkeling door.

Eerder kondigde Aldi Nord al aan in Duitsland meer A-merken te gaan verkopen, die hun waarde bij Aldi Süd al hadden bewezen. Ferrero (Nutella), Danone, Mars en Wrigley zijn bij Aldi Süd al gangbaar.

Nu wordt vooral Ferrero in verband met Aldi Nord gebracht. Ook een test in Hongarije, met merken als Nestea en Coca-Cola zou succesvol verlopen zijn.

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Altijd op de hoogte blijven?