Belgische voedingssector past zich goed aan

12 april 2012

LEUVEN - De voedingsindustrie in België weet zich beter aan te passen aan groeiende en krimpende markten dan de sector in Nederland en Frankrijk.

De sector in Duitsland doet het echter nog beter dan de Belgische voedingssector. Dat stellen de KU Leuven en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) in een sterkte-zwakte (SWOT-)analyse van de Belgische voedingsindustrie, meldt Vilt.

Marktaandeel daalt

Export wordt volgens het cruciaal voor de concurrentiepositie. Op het gebied van export is er voor voeding een handelsoverschot en dit overschot neemt toe. Toch gaat marktaandeel verloren, al is dat iets minder sterk in voeding dan in de industrie als geheel, merken de onderzoekers op.

De export Van België is voor meer dan 80 procent gericht op de 15 oude EU-lidstaten. Meer dan de helft van de export van de voedingsindustrie in België gaat naar Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Groei is er vooral voor de export naar Brazilië, Rusland, India en China en de 12 nieuwe lidstaten. De export naar Brazilië, India en China blijft echter erg klein.

Toegevoegde waarde

In België wordt 70 procent van de toegevoegde waarde gecreëerd door de 6 grootste subsectoren: dranken, vlees, bakkerij, groenten & aardappelen, zuivel en chocolade. Vlees, groenten & aardappelen en zuivel hebben het grootste aandeel in de Belgische export.

De voedingssector moet blijven inzetten op productiviteitsgroei, om competitiviteit te verzekeren, stelt het rapport.

Ook zijn procesvernieuwing en productontwikkeling noodzakelijk, evenals netwerkverbanden om te innoveren. Samenwerking met andere bedrijven, overheden en onderwijs zijn daarbij van belang.

Nichemarkten

De sector dient volgens het rapport tevens in te spelen op veranderende consumentenvoorkeuren (kwaliteit en gezondheid) en aandacht te hebben voor nichemarkten als convenience, health en ethnic food.

Gelet op het belang van export beveelt het rapport onder meer exportpromotie aan.

Download de ‘Studie op het concurrentievermogen van de Belgische voedingsindustrie

  • (pdf, 81 pagina’s)
  •  

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?