Bierdrinker hecht aan herkomst ingrediënten

10 juli 2013

DEN HAAG - Bierdrinkende Nederlanders hebben steeds meer aandacht voor speciaal bier, waaronder lokaal gebrouwen bier. Ze hechten ook steeds meer aan de herkomst van de ingrediënten. 30 procent vindt dit belangrijk, tegenover 19 procent in 2011.

Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek dat Nederlandse Brouwers door Porter Novelli heeft laten uitvoeren onder 521 bierdrinkende Nederlanders.

Lokaal gebrouwen speciaal bier wordt het vaakst in Nederland gekozen, op vakantie of tijdens een dagje uit. Zo’n 75 procent drinkt dit glas lokale bier meestal in een horecagelegenheid. 1 op de 10 bierdrinkers vindt verder kennis over de teeltwijze belangrijk.

Het aantal bierdrinkende Nederlanders dat tot en met 3 glazen per week drinkt neemt toe tot 49 procent van de bierdrinkers (tegenover 43 procent in 2012). Het aantal bierdrinkers dat 10 of meer glazen per week drinkt neemt af van 26 procent (in 2012) tot 21 procent.

Opvallend is dat Nederlanders hun biertje steeds vaker thuis consumeren. Bijna de helft drinkt zijn bier het vaakst thuis (binnen).

Pils is nog altijd het meest favoriet, gevolgd door witbier, overig speciaal bier, bokbier en rosébier. Minst favoriete biersoort is alcoholarm en alcoholvrij bier.

Alcoholvrij in de lift

Toch kiezen steeds meer bierdrinkers ook wel eens alcoholvrij bier. Nam in 2012 zo’n 36 procent wel eens voor een alcoholvrije variant, nu doet 46 procent dat. In 2011 lag dit nog op 28 procent.

Vrouwen drinken overigens vaker alcoholvrij bier dan mannen. Op dit moment kiest 50 procent van de vrouwen wel eens voor alcoholvrij, tegenover 44 procent van de mannen. In 2012 lagen die percentages op 44 procent (van de vrouwen) en 30 procent (van de mannen).

Van de Nederlanders geeft 63 procent aan het (zeer) belangrijk te vinden dat tijdens evenementen alcoholvrij bier wordt geschonken.

Geen alcohol willen drinken (54 procent) of niet mogen drinken (38 procent) was de belangrijkste reden om te kiezen voor alcoholvrij bier.

De belangrijkste reden om níet voor alcoholvrij te kiezen is de smaak (64 procent). Het imago van alcoholvrij bier speelt voor nog maar een kleine minderheid (8 procent) een rol om er niet voor te kiezen.  

Bekijk het Nationaal Bieronderzoek

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?