ZEIST - Consumenten in Nederland hebben vorig jaar voor het eerst meer dan een miljard euro aan biologische voeding besteed. De vraag naar biozuivel daalt en naar biovlees en bio-AGF stijgt.
De totale uitgaven aan biologische voeding steeg met ruim 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bionext, dat verzameld is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Ruim 90 procent van de biologische producten werd verkocht in de ‘normale’ supermarkten als AH, Jumbo en Plus. De rest ging over de toonbank in onder meer bio-speciaalzaken, boerderijwinkels en boerenmarkten.
Een kwart van de biologische boerderijen doet aan directe verkoop en heeft een webshop of boerderijwinkel.
“Biologische producten zijn inmiddels breed verkrijgbaar”, zegt Bionext-directeur Bavo van den Idsert. “Denk aan potjes babyvoeding die bij de drogist liggen, verse groenten en fruit bij de groentezaak of vlees op de boerenmarkt.”
Lees ook:
- ‘Biologisch/natuurlijk is niet gezonder of veiliger’ (28 augustus 2013)
- Klant koopt meer biologisch en duurzaam (12 juni 2013)
- ‘Klant wil bio-, fair trade en bovenal lokaal product’ (6 november 2012)
- Vooral hoog opgeleide jongere vindt biologisch gezonder (25 september 2012)
- Biologische voeding ‘beetje’ gezonder (4 september 2012)
- ‘Biovlees niet bewezen gezonder, veiliger, milieubewuster’ (6 juli 2012)