Consumentenbond eist strengere wet kinderreclame

12 februari 2009

DEN HAAG - De Consumentenbond wil dat het kabinet  reclame voor ongezonde voedingsmiddelen voor kinderen tot twaalf jaar gaat verbieden.

De organisatie heeft donderdag een brief met deze oproep naar de ministers André Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Ab Klink (Volksgezondheid) gestuurd.

De Consumentenbond wil dat deze beperking wordt opgenomen in de nota Overgewicht, waar het kabinet binnenkort mee naar buiten komt.

Volgens de bond zijn de onderhandelingen over een nieuwe Reclamecode definitief mislukt en ligt de bal weer bij de politiek.

'Dom en inefficiënt'
De FNLI vindt de stap van de Consumentenbond naar de politiek, lees wetgeving, onverstandig. 'Het is dom en inefficiënt om op regulering aan te dringen. Zelfregulering is effectiever en goedkoper', aldus Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie tegen evmi.nl.

Volgens Den Ouden heeft de FNLI in 2007 een wijziging voorgesteld ten aanzien de 'oude' reclamecode uit 2005, waarin nog geen leeftijdsbeperking is opgenomen. Het voorstel van FNLI behelst een ban op het adverteren van snacks etc. aan kinderen jonger dan zeven jaar.

Nieuwe code verwacht
Den Ouden: 'De Consumentenbond is het daar niet mee eens, dat is al lang en breed uitgemeten. Het gevolg is wel dat de nieuwe reclamecode al twee jaar op zich laat wachten.'

De FNLI verwacht dat de nieuwe reclamecode in de eerste helft van dit jaar wordt aangenomen. De Consumentenbond, die in het bestuur van de Reclamecodecommissie zit, heeft geen vetorecht. Wel kan de bond aantekenen dat het niet achter de bewuste code staat.

Lees ook:
Bedrijven passen kinderreclame aan (11 december 2007)

Rosenmöller wil hardere aanpak snoepreclame (2 november 2007)

Kindermarketing: bedrijven met de billen bloot (14 oktober 2007)

Kritiek op kinderreclame houdt aan (5 september 2006) 

Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle artikelen over kinderreclame

Altijd op de hoogte blijven?