Consumentenbond start Suikerschandpaal

22 januari 2014

DEN HAAG - Voedingsmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. Dat vindt de Consumentenbond, die daarom de actie Suikerpraatjes lanceert, inclusief een Suikerschandpaal.

Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, hebben fabrikanten ‘allerlei sluwe trucs’ om te verbloemen dat producten vol suiker zitten.

Zo hebben ze wel 50 verschillende benamingen voor suikerhoudende ingrediënten. Ook gebruiken ze misleidende claims op producten waar veel suiker in zit.

Woord 'suiker' omzeilen

Door bijvoorbeeld op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn, vindt hij.

“Zo noemen ze iets een ‘verantwoord tussendoortje’, terwijl een derde van het product uit suiker bestaat. Dat moet echt veranderen!”

'Eerlijker communiceren'

De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren en is daarom de actie ‘Suikerpraatjes’ gestart. De Suikerschandpaal bevat daarbij enkele van de meest in het oog springende voorbeelden.

Suikerpraatjes is een actie binnen de sinds 2012 lopende campagne Kletsplaatjes van de Consumentenbond tegen misleidende verpakkingen, namen en etiketten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?