Deloitte: duurzaam minder in trek

6 september 2010

ROTTERDAM - Het aandeel van de consumenten dat duurzame producten koopt, groeit niet. Prijs speelt daarbij een grote rol. Dat blijkt uit jaarlijks consumentenonderzoek van Deloitte.

Bijna 60 procent van de Nederlandse consumenten koopt wel eens duurzame producten, zoals biologische of Fairtrade producten. Dat zijn minder mensen dan in 2009, aldus Deloitte, dat de resultaten  van het onderzoek naar consumententrends in de supermarkt op 7 september presenteert tijdens de Foodretaildag.

Een groot deel van de consumenten (86 procent) besteedt voor minder dan 20 procent van het totale aankoopbedrag aan duurzame producten.

Prijs
"Helaas is het consumentengedrag ten opzichte van dit soort producten weinig in beweging. Circa 40 procent van de consumenten koopt zelden of nooit duurzame producten. De prijs speelt daarbij een grote rol", zegt Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte.

"Ongeveer eenvijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare producten minder dan 5 procent zou zijn. Nog eens eenderde zou meer duurzame producten in het winkelwagentje leggen als er geen prijsverschil zou zijn."

Vertrouwen keurmerken daalt
Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds minder consumenten dan in voorgaande jaren gezonde keuze keurmerken betrouwbaar vinden. Ook vindt ongeveer de helft van de consumenten dat dergelijke keurmerken alleen door de overheid toegekend zouden mogen worden. Meer respondenten dan vorig jaar vinden dat er te veel verschillende keurmerken zijn.

Huismerken
Een ander belangrijk onderdeel van het assortiment vormen de huismerken. Een ruime meerderheid (89 procent) van de consumenten zegt een huismerk ook in de toekomst te blijven kopen als het goed bevalt.

ijna 60 procent van de ondervraagden zegt verder dat huismerken in kwaliteit niet onderdoen voor A-merken. Dat is een iets kleinere groep dan in voorgaande jaren. "Voor meer dan driekwart van de consumenten is de prijs de belangrijkste reden om huismerken te kopen. De prijs en kwaliteit van deze producten zorgen ervoor dat ze niet meer weg te denken zijn uit de schappen. De helft van de consumenten gaat voor een kwalitatief goed huismerk zelfs naar een bepaalde supermarkt. Innovatie blijft dus van essentieel belang voor A-merken", aldus Op Heij.

Lees ook:
'Huismerken net zo goed'(31 augustus 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaam

Dit rapport zal tijdens de Foodretaildag op 7 september 2010 te Zeist gepresenteerd worden

Altijd op de hoogte blijven?