Douwe Egberts Merk van het Jaar 2012

1 november 2012

UTRECHT - Douwe Egberts is door de Nederlandse supermarktklant gekozen tot Merk van het Jaar 2012. De prijs werd uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

Douwe Egberts kwam als overall winnaar uit de bus op basis van grootschalig consumentenonderzoek. Er werden 86 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit.

Op de tweede plek eindigde Campina en Verkade (al 3 keer eerder winnaar van de overall prijs Merk van het Jaar) werd nu derde.

Crisis: oer-Hollandse merken

Opvallend is dat de ranglijst van krachtigste levensmiddelenmerken in 2012 wordt aangevoerd door oer-Hollandse merken.

“In economisch moeilijke tijden valt de vertrouwensbasis weg”, zei Marcel van Aalst, directeur onderzoek van EFMI Business School die bij het onderzoek betrokken was.  "Vandaar dat er een duidelijke hang is naar vertrouwen, en dus naar oer-Hollandse merken. Deze trend is al sinds 2009 merkbaar.”

Emotioneel patent

Verder valt volgens hem op dat bedrijven die fors investeerden in een merk hier duidelijk de vruchten van plukken. “Het gaat dan om productontwikkeling en innovaties. Dit hoeft echt geen rocket science te zijn, maar het werkt wel.”

Volgens Van Aalst is het emotionele patent op producten, datgene wat het merk bij de consument losmaakt, voor anderen niet makkelijk te kopiëren. Dit in tegenstelling tot het kopiëren van producten, dat wel gemakkelijk is en dus ook gebeurt.

Meest opvallende merk

Coca-Cola won de prijs van Meest opvallende merk op de winkelvloer. Het merk heeft zich het meest geroerd om de gunst van de consument, met speciale acties, displays en andere opvallende activiteiten.

Volgens Coca-Cola-directeur John Brands dankt hij de uitverkiezing onder meer aan het inleven in de klant. “Zo zetten we bijvoorbeeld dranken ook bij kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s om de klant te stimuleren drankjes voor bij de maaltijd te kopen.”

De tweede plek voor Meest opvallende merk was voor Lay’s en de derde plek voor Douwe Egberts.

De categoriewinnaars

  • Alcoholische dranken: Grolsch
  • Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Conimex
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Campina
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker

Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers

Een verslag van de uitreiking van het Merk van het Jaar is te lezen in EVMI 10 van 14 december.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?