Duitse campagne moet THT verhelderen

19 maart 2012

BERLIJN - De Duitse minister van consumentenzaken Ilse Aigner is de 'Actie voor opheldering van de THT-datum van levensmiddelen' gestart. Doel is om verspilling van voedsel tegen te gaan.

In 21.000 supermarkten worden in totaal rond de 4 miljoen folders met informatie over de betekenis van het begrip THT-datum verspreid. Net als in Nederland en de rest van Europa wordt in Duitsland veel voeding weggegooid dat eigenlijk nog gewoon geschikt is voor consumptie.

In Duitsland gooien consumenten circa 82 kilo voeding weg, waarvan zo'n 53 kilo nog goed was. Dat blijkt uit recentonderzoek van de Universität Stuttgart.

In de Europese Unie is eveneens discussie over de THT-datum. Het Europees Parlement wil dat onderzocht wordt of er naast een houdbaarheidsdatum een te-verkopen-tot datum op de verpakking kan. Staatssecretaris Bleker sprak zich onlangs uit tegen dat idee.

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Altijd op de hoogte blijven?