Duurzame voeding is belangrijke groeimarkt

7 juni 2012

DEN HAAG - Duurzaam is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice. De omzet van duurzame voeding steeg vorig jaar met 30,5 procent. In 2010 lag de omzetgroei op 29,4 procent.

Dat staat in de monitor Duurzaam Voedsel 2011 van het Lei, die het ministerie van EL&I heeft gepresenteerd.

De omzet steeg vorig jaar van 1,3 naar 1,7 miljard euro. Daarmee was de groei tien maal zo hoog als de toename van de totale omzet aan voeding in Nederland.

Het marktaandeel van duurzame voeding steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent.

Onder duurzame voeding worden producten verstaan die zich onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn. Het gaat dan om diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch.

Beter Leven sterren

Vooral vlees en vleeswaren met Beter Leven sterren van de Dierenbescherming deden het goed. De omzet verdubbelde bijna tot 295 miljoen euro.

Bij Max Havelaar en MSC (duurzame vis) steeg de omzet met zo’n 20 procent.

Van alle duurzaam geproduceerde voeding is 43 procent biologisch, 17 procent is UTZ Certified (vooral koffie) en 10 procent is Fair Trade/Max Havelaar.

De producten die onderzocht zijn lagen in supermarkten, speciaalzaken, horeca, bedrijfsrestaurants, instellingskeukens, boerenmarkten en ook internet.

In het onderzoek zijn uitsluitend de producten meegenomen die herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk.

Bekijk de Monitor Duurzaam Voedsel 2011

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?