DEN BOSCH - 3D-etiketten kunnen een echte blikvanger zijn op verpakkingen of andere reclame-uitingen. Crea printing bedrukt de afbeeldingen op speciale lenzen, vertelt Roel Bathoorn, account manager Nederland op de beurs Empack.
Het gaat bij lenticulair drukken om 2 of meer afbeeldingen die door ermee te draaien een bewegingseffect krijgen. Zo kan diepte worden gecreëerd, maar ook snelheid en verandering worden gesuggereerd. Het concept is niet nieuw, maar de voedingsmiddelenindustrie maakt er nog maar weinig gebruik van.
Klein of groot
Nespresso heeft 3D-verpakkingen, zoals op de foto, waarbij afwisselend un espresso (met foto van een klein kopje), or un longo (grote kop) te zien is. "Distilleerder Toorank gebruikte grote 3D posters voor zijn cocktails en ook Unilever maakt er gebruik van bij presentaties." 3D-lenticulair drukken is niet goedkoop maar biedt volgens het Belgische bedrijf in een supermarktschap, waar veel producten op elkaar lijken, wél attentiewaarde. Crea is nu bezig met een groot buitenlands voedingsmiddelenconcern om 3D-stickers op hun producten aan te brengen.
Een artikel over de Empack is te lezen in EVMI 4 van 18 mei 2012.
Lees ook:
- Gekleurde pallets voor gescheiden stromen (6 april 2012)
- Lekdetectie en slijtcontrole verpakkingen (5 april 2012)
- Origami met verpakkingen (4 april 2012)
- Palletiseren en rekwikkelen met Spider-robot (4 april 2012)
- Ananas-snijautomaat op Empack (4 april 2012)