FNLI start platform Voeding Vooruit

14 november 2013

RIJSWIJK - De FNLI is online platform Voeding Vooruit gestart. Dit om te laten zien wat foodbedrijven allemaal doen om ervoor te zorgen dat consumenten minder zout, minder vet en kleinere porties binnen krijgen.

Veel voedingsmiddelenbedrijven hebben initiatieven om gezondheid te bevorderen en overgewicht terug te dringen, zonder dat daar veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven, stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Op Voeding Vooruit laten de bedrijven nu zien wat ze doen.

Het gaat dan om initiatieven om zout in verschillende productcategorieën te verminderen, maar ook wat producenten op dit vlak in hun gemeente doen, bijvoorbeeld via Jongeren op gezond gewicht (JOGG).

Nuance

Speerpunt voor de voedingsmiddelenindustrie is het verbeteren van het voedingskundige efect van producten. Het platform is dan ook mede bedoeld om aan nuance te brengen in het debat rond het gezonder maken van producten, vertelt de FNLI.

“Productaanpassing vraagt tijd en investeringen, want ingrediënten als zout, suiker en vet hebben, naast smaak en kwaliteit, belangrijke functies.” Te denken valt aan textuur, maar ook microbiële veiligheid (houdbaarheid).

'Gebeurt veel'

“Toch gebeurt er al veel op dit gebied”, stelt FNLI-voorzitter Philip den Ouden. “Voeding Vooruit heeft als doel deze verhalen beter over de bühne te brengen.”

De website toont nieuws over het onderwerp en interessante cases. Bedrijven die informatie op het platform willen plaatsen, kunnen zich daarvoor aanmelden.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?