Grolsch waarschuwt zwangere vrouwen voor alcohol

24 december 2013

ENSCHEDE - Grolsch gaat per 1 januari 2014 alle verpakkingen voorzien van logo’s waarop zwangere vrouwen worden gewaarschuwd voor het gebruik van alcohol. Op de flessen en blikjes bier komen ook waarschuwingslogo's tegen gebruik van alcohol door minderjarigen en alcohol in het verkeer.

Grolsch laat weten de eerste Nederlandse brouwer te zijn die al zijn bierverpakkingen voorziet van de drie logo's.  Ze zien eruit als verbodsborden. Met behulp van de icoontjes wil het bedrijf het bewustwordingsproces voor verantwoord alcoholgebruik verder stimuleren, stelde Grolsch maandag.  Ook wordt op de verpakkingen verwezen naar de website talkingalcohol van moedermaatschappij SABMiller die informatie geeft over de effecten van alcohol op het lichaam.

Leeftijdsgrens

Met ingang van 1 januari 2014 gaat de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie omhoog van 16 naar 18 jaar. Voor Grolsch was dit aanleiding om niet alleen de 18+ slogan op de verpakkingen aan te passen, maar meteen een bredere boodschap te gaan voeren.

De educatieve logo's komen voort uit toezeggingen die SABMiller Europa heeft gedaan aan het European Alcohol and Health Forum en zullen worden doorgevoerd op alle verpakkingen van de verschillende SABMiller biermerken.

Uit onderzoek dat SABMiller in Europa doorlopend uitvoert, blijkt dat educatieve logo's of slogans daadwerkelijk worden opgemerkt en herinnerd door consumenten, aldus Grolsch.

Op verpakkingen met alcohol, zoals flessen wijn, waarschuwen dat alcohol niet geschikt is bij zwangerschap, is in Frankrijk verplicht.

Lees ook:

Grolsch lanceert Kornuit (25 september 2013)

Altijd op de hoogte blijven?