Jongens vatbaarder voor snoepreclame

21 februari 2011

NIJMEGEN - Jongens zijn makkelijker te beïnvloeden door snoep- en snackreclames dan meisjes. Ook blijken moeders veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen te hebben.

Dat blijkt uit onderzoek van klinisch psycholoog Doeschka Anschutz van de Radboud Universiteit Nijmegen, meldt Retailnews.

Anschutz onderzocht of jonge kinderen (8 tot 12 jaar) tijdens het zien van voedselreclames meer gingen snacken. Ook onderzocht ze welke factoren het meeste invloed hebben op hun eetpatroon en lichaamsbeeld.

Jongens impulsiever
Volgens Anschutz snoepen jongens sneller bij het zien van snackreclames, omdat ze impulsiever zijn dan meisjes en minder zelfcontrole hebben.

"Meisjes zijn vaak op heel jonge leeftijd al met lijnen bezig en weten dat het niet goed is om snacks te eten als je niet dik wilt worden", stelt ze.

"Reclames zijn ook vaak gericht op jongens, door het gebruik van mannelijke acteurs en een mannenstem als voice over."

Rol van moeders
Uit het onderzoek bleek tevens dat moeders een zeer grote rol hebben in het lichaamsbeeld en eetpatroon van hun kinderen.

Kinderen met een moeder die hen actief aanmoedigt op hun gewicht te letten, hebben een negatiever zelfbeeld.

Ook aten deze kinderen juist meer als zij reclames voor voedingsmiddelen zagen. Dat gebeurde vooral bij light-producten.

Kinderen die niet aangemoedigd werden om minder te eten, aten juist minder na het zien van de reclames.

Anschutz zal op 14 maart promoveren aan de Radboud Universiteit.

Lees ook:
40 Procent kinderen vindt zich te dik (1 november 2010) 

Eetpatroon tienermeisjes ongezondst (10 februari 2010)

Zien drinken doet drinken (11 december 2009)

Snoepreclame niet in de ban (7 september 2009)

Tv-zenders pakken overgewicht aan (7 september 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over kinderreclame

Altijd op de hoogte blijven?