Klant geeft meer uit aan duurzaam  

4 juni 2014

DEN HAAG - Consumenten in Nederland hebben vorig jaar 10,8 procent meer uitgegeven aan voedingsmiddelen die dier- en milieuvriendelijk zijn geproduceerd. Tegelijk daalde de uitgaven aan producten zonder duurzaamheidskenmerk met 1,1 procent.

Dat blijkt uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel die staatssecretaris Dijksma van Economische zaken naar de Tweede Kamer stuurt.

De Monitor Duurzaam Voedsel 2013 laat voor het vierde achtereenvolgende jaar een stijging van het aandeel duurzame producten met een keurmerk zien. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven (zo’n 2,5 miljard euro) is in die periode meer dan verdubbeld ten opzichte van 2009. Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1 procent tegenover 5,5 procent in 2012.

Onder duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen vallen producten met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk, zoals Beter Leven, Fair Trade, MSC, UTZ Certified, Vrije Uitloop en Bio/EKO.

Duurzame vis en eieren

Gekeken naar de verschillende producten wordt er vooral meer duurzame vis (+21 procent) en duurzame eieren (+15 procent) verkocht. 1 op de 3 verkochte eieren of visproducten uit de supermarkt heeft nu een duurzaamheidskeurmerk.

Mensen kochten in 2013 iets minder vlees, maar er ging wel voor meer geld aan duurzaam vlees over de toonbank (+7,8 procent). Het aandeel biologisch brood (+6 procent) groeit bijna 2 keer zo snel als de markt voor ‘gangbaar’ brood.

In supermarkten is het marktaandeel van duurzame producten 7 procent van de totale omzet. Het aandeel groeide afgelopen jaar met 13,5 procent.

De groei van duurzame voedingdsmiddelen in speciaalzaken, zoals de groenteboer, viswinkels, bakkers, delicatessenwinkels ligt op ruim 9 procent. Bij cateringbedrijven, (fastfood-)restaurants en instellingen valt de groei van duurzame producten lager uit met bijna 3 procent.

Duurzaam vlees

Van alle duurzaam verkochte producten wordt 68 procent in de supermarkt verkocht. Voor duurzaam vlees ligt dit aandeel nog hoger: In 90 procent van de gevallen wordt duurzaam vlees verkocht in de supermarkt. 10 procent haalt duurzaam vlees bij een speciaalzaak, cateringbedrijf of restaurant.

“Het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af”, zegt Dijksma. “Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten.” Zij stelt dat duurzame voeding met afstand de belangrijkste groeimarkt voor de voedingssector is.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van EZ, op basis van kassascans van een aantal supermarkten en andere beschikbare marktgegevens.

Lees ook:

‘Bodem omhoog’ voor verduurzaming voedsel (3 juni 2014)

‘Dierwelzijn en CO2-voetafdruk conflicteren’ (22 mei 2014)

Klant koopt meer biologisch en duurzaam (12 juni 2013)

Consument besteedt opnieuw meer aan duurzaam (10 oktober 2012)

Altijd op de hoogte blijven?