Klant koopt meer biologisch en duurzaam

12 juni 2013

DEN HAAG - Consumenten kochten in 2012 in Nederland voor 2,22 miljard euro aan duurzame voeding. Dat was 25,2 procent meer dan in 2011. Ook besteedden ze vorig jaar 934 miljoen euro (+14,3 procent) aan biologische voeding.

Dat blijkt uit de monitor Duurzaam Voedsel 2012 van het ministerie van Economische Zaken.

Snelste groeiers bij biologische voeding zijn vis (+97,1 procent naar 6,7 miljoen euro in 2012), vleeswaren (+38,5 procent naar 42,1 miljoen euro) en koffie en thee (+22,7 procent naar 37,3 miljoen euro), meldt Bionext.

Het aantal bestedingen in biologische vleesvervangers nam af met 3,8 procent tot 12,7 miljoen euro. Het is daarmee de enige productgroep in 2012 waarvan de bestedingen afnamen.

De groei zet ook in de grootste productgroepen door: houdbare producten/kruidenierswaren noteren +14,0 procent (tot 235,8 miljoen euro), zuivel +11,2 procent (tot 218,0 miljoen euro) en agf +16,4 procent (tot 177,1 miljoen euro).

De biologische voeding werd vooral gekocht in supermarkten (ruim de helft van alle bestedingen), maar ook in speciaalzaken en buitenshuis.

Duurzaam

De totale consumentenbestedingen aan duurzame voeding (bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid) stegen met 25,2 procent naar 2,22 miljard euro in 2012, meldt de monitor. Biologische voeding was goed voor 42,1 procent van die totale omzet.

De toename in duurzame voeding wordt vooral veroorzaakt doordat gangbaar vlees in enkele supermarkten is vervangen door een diervriendelijker variant met één ster Beter Leven kenmerk, stelt Bionext.

Het marktaandeel van duurzaam steeg van 4,5 naar 5,5 procent.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?