WAGENINGEN - Een derde van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat producten biologisch, fair trade en lokaal zijn. Lokale producten genieten van de 3 eigenschappen de meeste voorkeur, boven fair trade en biologisch.
Ruim 80 procent hecht aan biologisch, fair trade en lokaal, al dan niet met een voorkeur voor een van de 3 eigenschappen. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Intomart GfK.
‘Lokaal’ als producteigenschap (afkomstig van lokale producenten) wordt door vrijwel alle leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus op een gelijk niveau als beste gewaardeerd.
Jongeren (18 tot 34 jaar) en hoger opgeleiden vinden biologisch relatief belangrijker dan andere groepen. Ouderen tussen 50 en 64 jaar vinden juist lokaal belangrijker.
Lager opgeleiden hechten relatief vaker geen waarde aan alle 3 de eigenschappen.
Mannen hechten juist meer aan producten van lokale producenten terwijl vrouwen biologisch belangrijker vinden.
Mannen hechten ook relatief vaker aan geen van de 3 eigenschappen, terwijl vrouwen relatief vaker aan alle 3 de eigenschappen evenveel waarde hechten.
Bekijk de complete uitslag
Lees ook:
- Vooral hoog opgeleide jongere vindt biologisch gezonder (25 september 2012)
- Oudere vertrouwt info foodfabrikant (28 augustus 2012)
- ‘Nederlander wantrouwt voedselproducent’ (11 juli 2012)
- Consument wil wél meer info bij vers (27 juni 2012)
- Duurzame voeding is belangrijke groeimarkt (7 juni 2012)
- ‘Smaak en prijs belangrijker dan herkomst’ (2 april 2012)