'Klant wil bio-, fair trade en bovenal lokaal product'

6 november 2012

WAGENINGEN - Een derde van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat producten biologisch, fair trade en lokaal zijn. Lokale producten genieten van de 3 eigenschappen de meeste voorkeur, boven fair trade en biologisch.

Ruim 80 procent hecht aan biologisch, fair trade en lokaal, al dan niet met een voorkeur voor een van de 3 eigenschappen. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Intomart GfK.

‘Lokaal’ als producteigenschap (afkomstig van lokale producenten) wordt door vrijwel alle leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus op een gelijk niveau als beste gewaardeerd.

Jongeren (18 tot 34 jaar) en hoger opgeleiden vinden biologisch relatief belangrijker dan andere groepen. Ouderen tussen 50 en 64 jaar vinden juist lokaal belangrijker.

Lager opgeleiden hechten relatief vaker geen waarde aan alle 3 de eigenschappen.

Mannen hechten juist meer aan producten van lokale producenten terwijl vrouwen biologisch belangrijker vinden.

Mannen hechten ook relatief vaker aan geen van de 3 eigenschappen, terwijl vrouwen relatief vaker aan alle 3 de eigenschappen evenveel waarde hechten.

Bekijk de complete uitslag

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?