ROTTERDAM - Producenten die verantwoorde soja kopen, kunnen het logo van de Round Table on Responsible Soy (RTRS) op hun verpakkingen plaatsen.
Door dit initiatief kunnen de zogenoemde Credit Buyers zichtbaar maken dat ze de productie van duurzame soja ondersteunen, bericht vakblad De Molenaar.
Logo
Dit logo kan niet alleen worden gebruikt in marketinguitingen en persberichten, maar ook op de verpakking. Hierdoor weten consumenten of de producent aandacht heeft voor het milieu, sociale omstandigheden en andere RTRS-criteria. Het logo geeft elke organisatie of bedrijf de mogelijkheid om te laten zien dat ze duurzame soja belangrijk vinden”, laat RTRS weten.
Betekenis logo
Wanneer het logo op een verpakking staat, betekent dit dat het bedrijf genoeg ‘credits’ heeft gekocht om de hoeveelheid soja die is gebruikt te dekken. Ook heeft het bedrijf RTRS inzicht gegeven in de credit-transacties, waardoor de transparantie vergroot.
Credit-handel
In 2013 is de handel in credits gestegen met meer dan 40 procent. Bedrijven die soja kopen op de reguliere markt, kunnen ‘duurzame sojaproductie-credits’ kopen van sojaproducenten. Eén credit staat voor de duurzame productie van 1 ton sojabonen. Elk bedrijf of elke organisatie die de productie van duurzame soja ondersteunt, credits kopen.
Lees ook:
- Nederlandse bedrijven verdubbelen import duurzame soja (6 december 2012)
- Unilever koopt certificaten duurzame soja (8 juni 2011)