Maghreb-regio biedt NL-foodindustrie kansen

17 januari 2013

BREUKELEN - Er liggen kansen voor toeleveranciers aan de voedingsindustrie in Marokko, Algerije en Tunesië (de Maghreb-regio). Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode onder voedselproducenten in deze regio, meldt Agentschap.nl.

Producenten van fruit & groente, vlees& kip, bakkerij & zoetwaren en zuivel in de Maghreb-regio zijn over het algemeen maar matig tevreden met hun huidige bedrijfsprocessen. De bedrijven willen bij hun dagelijkse bedrijfsvoering graag samenwerken met Nederlandse bedrijven om hun bedrijfsprocessen te verbeteren.

Expertise

De kansen voor Nederlandse bedrijven liggen met name in het exporteren van machines, technologie, diensten en ingrediënten. Bij diensten kan gedacht worden aan expertise op het gebied van de organisatie van primaire productie en verwerking, ketensamenwerking en efficiënt beheersen van water en energie.

Ook gaat het om ontwikkeling en beheer van ICT-systemen, logistiek, distributie, klantenbeheer, productinnovatie, voedselveiligheid, marketing en internationale handel.

Groeiende consumentenmarkt

Marokko, Algerije en Tunesië vormen samen een markt van meer dan 80 miljoen consumenten. Door de geleidelijke economische ontwikkeling groeit te middenklasse in deze landen, waardoor een grotere vraag naar bewerkte producten ontstaat.

Deze nieuwe groep moderne consumenten zal ook vaker kiezen voor westerse, kwalitatief betere producten en producten met minder vet en minder suiker.

Bekijk het Nyenrode-rapport

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?