Marktaandeel huismerk stijgt verder

6 juli 2011

AMSTERDAM - Private label is in Nederland nog altijd aan een opmars bezig. Het aandeel van de huismerken bedroeg in 2010 in volume 27 procent. Dat is 0,9 procentpunt meer dan in 2009.

Dat blijkt uit het Jaarboek 2011 dat de Private Label Manufacturers Association (PLMA) heeft uitgebracht.

Het omzetaandeel bedroeg vorig jaar 25,5 procent; een halve procentpunt meer dan in 2009. Huismerken zijn in Nederlandse supermarkten goed voor een omzet van in totaal 7,5 miljard euro.

Het marktaandeel in private label steeg in Nederland het hardst in de categorieën vers vlees (+11.9 procent) en diepvriestoetjes (+8,6 procent).

Groei ook Europees
Ook Europees gezien blijven het marktaandeel van huismerken groeien. Vorig jaar werd in 18 Europese landen groei genoteerd. Dit was de meest wijdverspreide groei sinds Nielsen met de statistieken begon (in 1998).

In Zwitserland, de UK, Spanje, Portugal en België ligt het marktaandeel private label rond de 40 procent.

Op basis van volume voert Zwitserland de ranglijst aan. Het volumeaandeel van de huismerken bedraagt in Zwitserland 52,6 procent. In geld is dat 46,3 procent.

In landen die last hadden van de economische crisis, zoals Spanje en Portugal, kiezen klanten vaker voor huismerken vanwege de prijs.

In andere landen gaan de consumenten vooral het innovatieve, waardetoevoegende aspect van private label. meldt het jaarboek.

Lees ook:
Premium producten op PLMA-beurs (fotoverslag) (24 mei 2011)

Marktaandeel private label verdubbelt wereldwijd (24 maart 2011)

Retailer stimuleert én remt innovatie (10 maart 2011)

A-merken groeien langzamer dan markt (17 februari 2011)

'Fabrikant moet minder flops lanceren' (11 februari 2011)

'Kracht private label is snelle implementatie (8 februari 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over huismerken

Altijd op de hoogte blijven?