Mededinging onderzoekt Unilever Italië

12 juni 2015

De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM neemt Unilever onder de loep vanwege mogelijk oneerlijke praktijken bij de verkoop van verpakte ijsjes. Unilever heeft in Italië ijsmerk Algida, dat onder meer Magnum voert. In Nederland heet Algida Ola.

Er zijn in het kader van het onderzoek doorzoekingen gedaan, onder meer bij het Italiaanse Unilever-hoofdkantoor in Rome, melden diverse Italiaanse media.

Het onderzoek richt zich op exclusieve kortingen die het bedrijf geeft aan verkopers die andere ijsmerken buiten de deur houden. Deze handelswijze zou mogelijk de toegang van concurrenten tot de markt belemmeren.

In de jaren 90 moest het concern zich ook al verweren tegen vergelijkbare klachten. Het nieuwe onderzoek volgt op een gedetailleerde melding van een kleinere ijsverkoper, aldus de toezichthouder.

Unilever heeft in Italië een ijsomzet van zo'n 1,4 miljard euro.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?