Mondelez en Bosch introduceren Tassimo

3 maart 2014

OOSTERHOUT - Mondelez International en Bosch lanceren het huishoudelijke apparaat voor koffie en thee Tassimo in Nederland. Vanaf 3 maart zijn het apparaat en de bijbehorende T-disc pods verkrijgbaar bij  een aantal elektronicaketens. De pods liggen ook bij Albert Heijn.

Het Tassimo-systeem gebruikt de gepatenteerde ‘Intellibrew’ barcode technologie, die de barcodes op de T-disc pods leest om elke drank onder optimale omstandigheden te bereiden. "Denk hierbij aan de exacte hoeveelheid water, de juiste bereidingstijd en de precieze temperatuur. Men kan verschillende drankjes één voor één bereiden zonder dat de smaken elkaar beïnvloeden. Het Flowheating systeem van Bosch verwarmt het water direct, zodat voorverwarmen niet nodig is, ook niet na het bereiden van een aantal drankjes", aldus het persbericht.

Velours noir en Milka

De Tassimo bereidt een grote variatie aan warme dranken, zoals koffie, espresso, cappuccino, latte macchiato, thee, chai latte en warme chocolademelk. In Nederland zijn 20 verschillende warme drank-variaties verkrijgbaar, waaronder de recentelijk geïntroduceerde premium koffie, Velours noir. Daarnaast maken ook internationale succesmerken zoals Jacobs  koffie, Twinings thee en Milka deel uit van het aanbod.

Groei

Volgens Mondelez en Bosch is Tassimo het snelst groeiende ‘On Demand’ systeem in de Europese retail. Dat de Tassimo ook in Nederland wordt gelanceerd, noemen de bedrijven een logische stap, omdat in geen enkel ander land zoveel warme dranken gedronken worden als hier: gemiddeld 6 koppen per dag, per persoon.

De Tasimo is inmiddels beschikbaar in meer dan 20 landen wereldwijd. Sinds de lancering in 2004 werden bijna 11 miljoen machines verkocht.

Christian Schierbaum, Marketing Director Global Coffee bij Mondelēz International, verwacht dat de ‘on-demand’ systemen tegen 2020 gestegen zal zijn tot 40 procent van de totale koffieverkoop.

Machines

De Tassimo machine is beschikbaar in een reeks van verschillende modellen en kleuren (zwart, wit, rood, grijs, paars, roze) met verkoopadviesprijzen tussen 89,99 euro 149,99 euro.

Havvep

Machines zoals de Tassimo, het Nespresso apparaat, de Senseo en de Beertender zijn aantrekkelijk voor voedingsmiddelenfabrikanten omdat ze verkoop van de eigen producten stimuleren. Wie een apparaat heeft aangeschaft blijft het merk immers trouw. Ze worden daarom ook wel havveps (Huishoudelijke Apparaten Voor Verkoop Eigen Product) genoemd. Als zo'n havvep zich eenmaal gevestigd heeft, gaan andere levensmiddelenfabrikanten daar vaak op inspelen met 'koekoekseieren', producten die in het apparaat van het concurrerende bedrijf passen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?