Nederland voor Iglo ‘slapende reus’

26 april 2012

AMSTERDAM - Er ligt nog een enorm potentieel voor Iglo in Nederland. Zo is de totale Nederlandse markt voor diepvriesproducten waarin Iglo opereert, op dit moment de helft van die van België.

Iglo draait in Nederland goed. Het bedrijf haalde vorig jaar met 6 procent de sterkste groei van de voor Iglo volwassen markten. Toch is de markt nog onderontwikkeld. Er is nog ruimte voor groei in de categorieën. Dat zei Andreas Welsch, sinds februari de nieuwe CEO van Iglo Benelux, tijdens de presentatie van de jaarcijfers. 

Spruitjes met spek

Voor dit jaar staan in Nederland volop marktintroducties op de planning. Zo volgt in de zomer Iglo’s spruitjes met spek (foto). Ook een nieuw kipproduct en nieuwe visproducten staan op het programma.

Daarnaast komen Rice Fusions (rijst met diepvries groenten voor de magnetron), die al in Engeland, Ierland, Oostenrijk en Portugal op de markt zijn, waarschijnlijk ook naar Nederland.

De totale Nederlandse markt voor diepvries (groenten, vis, kip en maaltijden, exclusief pizza en ijs) is het kleinst van alle vergelijkbare Europese landen, stelt Iglo. Gemiddeld wordt er per persoon 17 euro per jaar aan uitgegeven. Oostenrijk is koploper met 39 euro per inwoner, België ligt op 32 euro en Frankrijk op 28 euro.

Volgens Welsch komt dit waarschijnlijk deels door de historie van het land en deels door de eetgewoonten hier. Zo wordt onder meer relatief vaak geen warme lunch genuttigd.

Land van vissticks

Nederland is voor Iglo vooral het land van de vissticks. Er worden hier jaarlijks 84 miljoen vissticks verkocht. Behalve vissticks zijn Fish Cuisine en spinazie in Nederland de pijlers. Toch draaien in Nederland (net als in de rest van Europa) ook de kipnuggets (sinds 2010 in het assortiment) goed.

The Iglo Group als geheel haalde vorig jaar een topjaar. Het was het beste jaar ooit. De omzet steeg met 1,4 procent tot bijna 1,6 miljard euro en de omzet voor de kerncategorieën vis, kip en groenten nam met 3,7 procent toe tot 1,2 miljard euro.

De bruto marge steeg met 1,2 punt naar 34,4 procent en de Ebitda steeg met 7 procent naar 325,8 miljoen euro. Cijfers voor Nederland apart worden niet gegeven.

De integratie van het Italiaanse Findus, dat Iglo Group in 2010 overnam, is voltooid. Dit verliep sneller dan gepland. De Findus-activiteiten waren (net als Iglo zelf in 2006) afkomstig van Unilever.

Iglo in etalage?

Iglo zelf zou volgens ingewijden door moederbedrijf Permira te koop gezet zijn. Volgens Welsch is het andersom en lieten juist bedrijven weten, interesse te hebben om Iglo over te nemen. “Althans, dat lees ik in de media. Of Iglo verkocht wordt, is een beslissing van Permira. Wij blijven focussen op onze eigen business. Iglo blijft in ieder geval en een nieuwe eigenaar zal niet veel veranderen, verwacht ik.”

Een artikel over Iglo is te lezen in EVMI 4 van 18 mei 2012.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?