'Nederlander koopt geen vleesvervanger'

26 januari 2012

WAGENINGEN - Driekwart van de Nederlanders zegt (waarschijnlijk) geen vegetarische vleesvervangers te gaan kopen, de komende 3 weken. De helft stelt zelfs zeker geen vleesvervanger te kopen.

Dat blijkt uit resultaten van de Foodmonitor. Slechts 11 procent van de consumenten geeft aan de komende drie weken zeker van plan te zijn vegetarische vleesvervangers te eten of kopen. 

Onder jonge volwassenen (18-34 jaar) en hoger opgeleiden zijn vleesvervangers meer geaccepteerd.

Opleiding
Vooral het verschil in opleiding is erg groot. Zo zegt 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen, tegenover slechts 5 procent van de laagopgeleiden.

Ook geeft  67 procent van de consumenten aan te verwachten dat de smaak van vleesvervangers in vergelijking tot vlees nog steeds slechter is. Ook hier blijken jonge volwassenen, hoger opgeleiden en vrouwen een beter beeld te hebben,  al zijn de verschillen hier minder groot.

Imagoprobleem
Uit de resultaten blijkt volgens de Foodmonitor dat vleesvervangers nog een lange weg te gaan hebben. Ze zijn nog niet breed geaccepteerd. Ook kan nog veel verbeterd worden aan de smaakbeleving en het imago.

Om de acceptatie van vleesvervangers te vergroten is een goede smaak essentieel. Blinde smaaktesten laten zien dat sommige vegetarische vleesvervangers net zo goed of zelfs beter smaken dan een normaal stukje vlees.

Achterhaald beeld
Producenten hebben echter het probleem dat te weinig consumenten het proberen, vindt de Foodmonitor. Hierdoor bestaat een achterhaald beeld van de werkelijke smaak.

Het gebruik van het woord vegetarisch en vleesvervanger speelt mogelijk ook een rol bij dit negatieve imago.

De Foodmonitor adviseert producenten te focussen op het laten proeven van de producten en het verbeteren van het imago van de categorie als geheel.

Platform opgericht
Gisteren, 25 januari, is Het Planeet opgericht. Dit is het Platform Nieuwe Eiwitproducten van 23 producenten van eiwitproducten als vleesvervangers, zoals Beeter, Meastless, Alpro, Vivera, Quorn en Tivall. Doel is het geven van feitelijke informatie over vleesvervangers

Lees ook:
Producenten vleesvervangers in Het Planeet (26 januari 2012)

'Kweekvlees wordt een alternatief' (25 januari 2012)

Platform fabrikanten vleesvervangers start (11 oktober 2011)

Ojah-fabriek voor Beeter officieel open (3 oktober 2011)

Nieuwe vleesvervanger Proviand (10 oktober 2011)

'Vegetarische worst bestaat niet' (20 mei 2011)

'Smaakverschil vlees en vega vervaagt' (2 mei 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over vleesvervangers

Altijd op de hoogte blijven?