Nestlé verliest zaak om Nespresso-cups

22 augustus 2012

DÜSSELDORF - Nestlé heeft in Duitsland een rechtszaak verloren die het bedrijf had aangespannen om concurrenten te verbieden ook cups voor de Nespresso-koffiemachine te verkopen.

Het Zwitserse concern was in Duitsland een zaak gestart tegen Ethical Coffee Company (van voormalig Nespresso-topman Jean-Paul Gaillard) en distributeur Betron.

Deze bedrijven verkopen in ruim 10 landen, waaronder Duitsland en Oostenrijk, eenzelfde soort capsules als de Nespresso-cups, alleen zijn deze zeker een derde goedkoper.

Geen 'speciale functie'

De rechter in Düsseldorf erkende dat de cups essentieel zijn voor het functioneren van de Nespresso-koffiemachine. Toch worden de cups niet gezien als belangrijkste component en ook niet als een ‘speciale functie’ van de beschermde Nespresso-uitvinding. Dat meldt de Financial Times.

Eerder dit jaar, in april, had het Europese Patentbureau (EPO) een patent op de cups van Nespresso nog bevestigd. Maar nu heeft, volgens de Duitse rechter, de koper van de Nespresso-machine het recht gekocht om de machine te gebruiken, dus is geen sprake van patentovertreding als de klant capsules van andere producenten wil gebruiken.

Gailliard van Ethical Coffee zegt niet verbaasd te zijn over de uitspraak. “Wat Nestlé doet is hetzelfde als producenten van printers probeerden toen andere bedrijven met cartridges kwamen. Dit is een vrije markt en dat is goed voor de consument.”

Nestlé: 'Verdere stappen'

“Wij zijn overtuigd van de kracht van onze juridische argumenten en zullen dus verdere stappen zetten om ons intellectueel eigendom te verdedigen”, stelt Holger Feldmann, directeur van Nestlé’s Nespresso-onderdeel in Duitsland, in een verklaring per mail. “De competitie moet eerlijk zijn. De regels moeten dan ook voor iedereen gelden.”

Nespresso is een van de snelstgroeiende merken van Nestle. De verkoop stijgt jaarlijks met 20 procent en het merk wint marktaandeel, zelfs nu er steeds meer nieuwe concurrenten bijkomen.

D.E Master Blenders 1753 (Douwe Egberts) verkoopt overigens eenzelfde soort capsules onder merknaam l’Or in Nederland, België, Frankrijk en Spanje.

Nu dreigt voor Nestlé hetzelfde als DE overkwam met de Senseo-koffiepads. DE zag het martkaandeel afkalven, toen concurrenten met goedkopere, eigen pads kwamen. In 2006 verloor DE zelfs het Europees octrooi op de koffiepads.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?