Oudere vertrouwt info foodfabrikant

28 augustus 2012

DEN BOSCH - Ouderen hebben over het algemeen vertrouwen in wat voedingsfabrikanten op de verpakking zetten. De meesten (bijna 29 procent) geven een 6 als rapportcijfer, 25 procent geeft een 7 en 16 procent een 8. Wel geeft 17 procent een magere 5.

Dat blijkt uit een gezondheidsonderzoek dat seniorenorganisatie de Unie KBO in mei en juni 2012 heeft uitgevoerd onder zo’n 700 65-plussers. De gemiddelde leeftijd bedroeg 72 jaar.

In juli bleek uit de Foodmonitor nog dat een ruime meerderheid van de Nederlanders juist wantrouwend is tegenover voedselproducten. Wereldwijd marktonderzoek van Nielsen had eerder dit jaar ook al aangeven dat veel consumenten niet geloven dat de voedingswaarde op het etiket correct is.

Uit het onderzoek van de Unie KBO (uitgevoerd door bureau TeraKnowledge) blijkt verder dat 56 procent van de ouderen het ‘zeer eens’ tot ‘eens’ is met de stelling dat de informatie over voedingsproducten op de verpakking niet of nauwelijks te lezen is. Aan de andere kant is 21 procent het hiermee oneens.

'Aanbevolen voor ouderen'

Ouderen vinden het over het algemeen een goed idee wanneer de industrie het op de verpakking meldt als een product geschikt is voor senioren: 48 procent kiest voor de omschrijving ‘aanbevolen voor ouderen’ en 24 procent kiest ‘geschikt voor 60-plussers’. ‘Speciaal voor senioren’ vindt bijna 11 procent een juiste omschrijving.

Van de ouderen let 85 procent af en toe of geregeld op keurmerken voor gezonde voeding of voor scharrel- en biologische producten. Slechts 15 procent kijkt daar helemaal niet naar.

De groep 65-plussers let verder nooit of slechts af en toe op de calorische waarde van producten. Zo’n 54 procent gebruikt ook nooit voedingssupplementen als vitaminepillen of antioxidanten, maar 46 procent wel.

Zout toevoegen

Verder voegt bijna 6 op de 10 ouderen tijdens het koken zout toe aan de maaltijden en 43 procent niet. Zo’n 92 procent voegt tijdens het eten geen zout meer toe.

Van de senioren zegt 6 op de 10 onvoldoende kennis te hebben over gezonde voeding. Ze zouden van de Unie KBO vooral wat meer willen weten over voeding, nog vóór informatie over bewegen, medicijngebruik eenzaamheid en stress en afvallen.

De Unie KBO pleit voor een landelijke gezondheidscampagne voor 65-plussers. “De gezondheidswinst, evenals besparingen op zorgkosten, liggen bij deze doelgroep voor het oprapen.”

Download het onderzoek

(pdf, 67 pagina's)

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?