‘Pak nepfruit op verpakking aan’

28 januari 2016

Fabrikanten die afbeeldingen van verse vruchten op hun verpakkingen plaatsen, terwijl er maar weinig fruit in zit, moeten strenger worden aangepakt. Dat eist de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop na onderzoek van ruim 120 voedingsmiddelen met fruitafbeeldingen op de verpakking.

“Heel wat verpakkingen beloven smaakexplosies van verse vruchten, terwijl het tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst zoeken is naar sporen van echt fruit.”

Hoewel het fruit een duidelijk verkoopargument was, trof Test-Aankoop maar weinig vruchten aan. Dat meldt Vilt. “Wanneer fruit in woord of beeld wordt weergegeven op de verpakking, moet volgens de wet het percentage ervan worden vermeld in de ingrediëntenlijst”, zegt de organisatie.

Beproefde truc

Volgens Test-Aankoop interpreteren fabrikanten deze regel in hun eigen voordeel door minieme hoeveelheden vruchtensappen of -puree toe te voegen aan het recept. Test-Aankoop spreekt van een ‘beproefde truc’ in de voedingsindustrie om producten een gezonder imago te geven.

De organisatie heeft de betrokken fabrikanten op de vingers getikt vanwege misleiding. Voor zeven overtreders uit het onderzoek heeft Test-Aankoop een klacht ingediend bij de FOD Economie.

Richtlijnen nodig

De consumentenorganisatie eist dat bestaande regels strenger worden toegepast om grijze gebieden definitief uit te sluiten. Ook pleit Test-Aankoop voor extra regels. Zo wil de organisatie richtlijnen met minimumpercentages voor specifieke voedingscategorieën, zoals vruchtenyoghurt en vruchtendranken.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?