PepsiCo stapt met Müller in zuivelmarkt VS

12 juli 2012

NEW YORK – PepsiCo en Müller starten nog deze maand met de verkoop van een premium lijn 'European style' yoghurtproducten in de Verenigde Staten.

De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent en het Duitse zuivelconcern zijn daarvoor de joint venture Müller Quaker Dairy aangegaan.

In februari kondigden beide bedrijven al de bouw van een zuivelfabriek in de plaats Batavia in de staat New York aan. Nu is meer duidelijk over de merknaam en de yoghurtproducten die op de markt komen.

Yoghurt en fruit

De yoghurtproducten worden onder het merk Müller verkocht. Zo komt Müller Corner, dat in Groot-Brittannië al succesvol is, nu ook naar de VS, in een 2-in-1 ‘flipover’-verpakking met yoghurt en met fruit.

Consumenten kunnen de verpakking openmaken, omklikken en het fruit in de yoghurt roeren of apart dippen. Voor de VS is dit een geheel nieuw product.

Griekse yoghurt

Om mee te liften op het succes van Griekse yoghurt in Amerika komt er ook een Greek Müller Corner productlijn. Daarnaast is er de variant Müller FrutUp: yoghurt met bovenop een mousse van fruit.

PepsiCo zal de distributie en verkoop via haar netwerk gaan verzorgen.

Markt in opkomst

De Amerikaanse markt voor gezonde zuivel is sterk in opkomst, meldt Just Food.

Danone’s CEO Franck Riboud noemde de VS eerder een ‘emerging market’ voor zuivelproducten. Toch trok Kraft Foods vorig jaar zijn lijn Athenos Griekse yoghurt terug, vanwege tegenvallende verkopen

Onontgonnen gebied

Voor PepsiCo is de Amerikaanse zuivelmarkt nog geheel onontgonnen gebied. Eind 2010 nam het concern al wel een meerderheidsbelang in het Russische zuivel- en sapbedrijf Wimm-Bill-Dann en in 2009 werd een partnerschap aangegaan met Almarai in Saoedi-Arabië.

In 2008 introduceerde PepsiCo alleen in Japan Pepsi White, een frisdrank op basis van yoghurt.

Müller nam eerder dit jaar het Schotse zuivelbedrjif Wisemann over.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?