Ploumen opent Holland Center in China

29 oktober 2014

Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft maandag in Shanghai het startschot gegeven voor het Holland Center in China. Het centrum is een initiatief van het bedrijfsleven in de topsector Agri&Food en heeft tot doel het succesvol zaken doen van Nederlandse bedrijven in China te vergroten.

Het centrum wordt in de komende periode nader vorm gegeven met een beperkte groep bedrijven: CRV (rundveeverbetering), FrieslandCampina (zuivel), Hendrix Genetics (fokkerij van varkens, pluimvee en vis), Priva (klimaattechnologie in de tuinbouwkas), Rabobank (financiering), Refresco-Gerber (frisdranken), Univeg (groenten en fruit), VanDrie Group (kalfsvlees) en Corpus – Reis door de mens (educatieve attractie). Wageningen Academy is de voorkeurspartner op het gebied van cursussen en training aan Nederlandse zijde, CEIBS aan Chinese zijde. De activiteiten staan vanaf het begin open voor nieuwe leden die geïnteresseerd zijn om (meer) business te doen in China.

Netwerk

Het Holland Center biedt toegang tot een uitgebreid netwerk van private Chinese ondernemers. Dat maakt het mogelijk Nederlandse bedrijven op maat te helpen om de kansen in de markt te vergroten en geschikte samenwerkingspartners op te sporen, stelt de topsector. Daarnaast worden de krachten gebundeld om de kracht van Nederland in agri & food te etaleren.

China wordt geconfronteerd met een enorme toename in de vraag naar voedsel, met name naar hoogwaardige eiwitten als groenten, zuivel en vlees. Juist in deze sectoren is Nederland sterk en behoort het tot de meest productieve en innovatieve landen ter wereld.

Gouden driehoek

De kracht van het Nederlandse model is de samenwerking van overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, de zogenoemde ‘gouden driehoek’. Het Holland Center is erop gericht om deze succesvolle aanpak in China voor het voetlicht te brengen en tot een versterking van de samenwerking te komen.

Lees ook:

Dijkhuizen: ‘Grootschalige productie is noodzaak '(24 oktober 2014)

Altijd op de hoogte blijven?