Steun voor groente- en fruittelers

18 augustus 2014

Groente- en fruittelers in Europa worden gecompenseerd voor dalende inkomsten die samenhangen met de Russische boycot. De Europese Commissie stelt in totaal 125 miljoen euro beschikbaar om groente- en fruitoverschotten te beperken. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om groente en fruit van eigen bodem te promoten

De maatregel gaat per direct in en geldt in ieder geval tot eind november, meldt de Europese Commissie. Zo nodig volgen extra steunmaatregelen. Staatssecretaris Dijksma is blij met het besluit van Brussel. Tezamen met maatregelen van het kabinet kunnen volgens haar op deze manier banen behouden blijven en de exportmotor blijven draaien.

In eigen land zijn talloze initiatieven om Nederlandse groenten- en fruitproducten te promoten als reactie op de Russische boycot, ondertussen als paddenstoelen uit de grond geschoten. Sociale media spelen hierin een belangrijke rol.

Samen sterk

#SamenSterk is afkomstig van 11 partners uit de tuinbouwsector (RedStar, Looije, Greenco, ZON fruit & vegetables, Harvest House, Door Partners, Van Nature, LTO Nederland, Koppert Cress, The Greenery en Best of Four).

Zij willen de diversiteit, smaak en kwaliteit van de Nederlandse groente en fruit promoten onder Nederlandse consumenten onder het motto ‘Samen sterk met Hollandse groente en fruit aan het werk!’ Hoogvliet en Boni zijn de eerste retailketens die het initiatief ondersteunen.

Eigen acties retail

Retailers Jumbo en ook Albert Heijn zijn eigen initiatieven gestart om Nederlands groente en fruit onder de aandacht van Nederlandse consumenten te brengen. Jumbo wil de consument vooral laten zien welk deel van het agf-aanbod in de supermarkt van Nederlandse bodem afkomstig is.

AH verkoopt pakketten met een komkommer, 3 paprika's en trostomaten voor een actieprijs. Ook wil de retailer nog kijken wat met andere retailketens samen gedaan kan worden om de Nederlandse telers te helpen.

Dirk van den Broek roept onder het motto 'Onze telers kunnen wel een steuntje gebruiken' consumenten op om meer Nederlandse appels te eten. Op de site zijn recepten met appels gezet.

Vers uit NL

Online consumentenplatform Verse Oogst is de actie #versuitNL gestart om consumenten te bewegen meer Nederlandse verse product te kopen. Op www.verseoogst.nl/versuitnl worden berichten foto’s en video’s verzameld.

VoedselDank

Stichting Boerenfluitjes is gestart met de actie Voedseldank via #voedseldank, als brug tussen het overschot aan groenten en fruit dat telers nu hebben en het tekort waarmee voedselbanken kampen.

Voor 10 euro kunnen consumenten de actie steunen, waardoor gezamenlijk de oogst opgekocht kan worden om deze in Voedselbanken uit te kunnen delen. Op 18 augustus was al ruim 4300 euro binnen.

  • Stem mee op de poll
[poll id="16"]  

Lees ook:

‘Eet Nederlandse groente en fruit’ (11 augustus 2014)

LTO tracht schade boycot Rusland te beperken (8 augustus 2014)

Rusland kondigt boycot vlees, vis, zuivel en agf uit EU af (7 augustus 2014)

 

Altijd op de hoogte blijven?