‘Supermarkt wordt boerderij’

4 december 2014

Consumenten hebben in toenemende mate belangstelling voor de herkomst van hun eten. “Die behoefte verandert de inrichting van de supermarkt. De supermarkt van nu is de boerderij van de toekomst”, aldus Mieke Gerritzen, directeur van MOTI, onlangs tijdens de NVC-jaarvergadering.

De veranderende informatiebehoefte van consumenten heeft gevolgen voor de ontwikkeling van productverpakkingen, constateert directeur Mieke Gerritzen van het Museum of The Image in Breda. “Tot nu toe was een verpakking het ideale communicatiemiddel voor fabrikanten en producenten. Je ziet die rol nu al veranderen.”

Vruchtensappen

In veel supermarkten kunnen consumenten nu al hun eigen vruchtensappen maken. Het sap wordt opgevangen in een transparante fles zonder etiket of opdruk. De kist waarin de vruchten zitten, is de enige verpakking die informatie bevat, bijvoorbeeld over herkomst van het fruit. “Sommige winkelconcepten gaan daarin al heel ver. Zo hebben in Europa de eerste verpakkingsloze supermarkten hun deuren al geopend.”

Door het verdwijnen van de verpakking als communicatiemiddel voor een product, zal het belang van beeld toenemen. “Consumenten laten zich leiden door wat ze zien.” Kijkend naar de historische ontwikkeling van de supermarkt als winkelconcept, valt het de directeur op dat deze nieuwe concepten, sterke gelijkenis vertonen met de eerste supermarkten die begin twintigste eeuw ontstonden.

Verschuiving

Door de veranderde informatiebehoefte en de manier waarop de supermarkt daarop inspeelt, verschuiven volgens Gerritzen de rollen in de voedselproductieketen. “Supermarkten veranderen in boerderijen. Basisproducten komen weer open in de schappen te liggen of worden misschien wel ter plekke geteeld. Daarmee verschuift de rol van supermarkt naar een andere schakel in de keten. Distributiecentra zijn de supermarkten van de toekomst”, voorspelt Gerritzen.

Lees ook:

Verpakkingsloze supermarkt komt er (26 november 2014)

Altijd op de hoogte blijven?