Superunie botst met Spa

19 april 2012

BEESD - Superunie heeft het aan de stok met Spa. Het inkoopverbond van onder meer retailer Plus wil de 1,5 literflessen Spa boycotten tot minimaal eind 2012.

Dat hebben de retailketens van Superunie te horen gekregen, meldt de Levensmiddelenkrant.

Directe aanleiding voor de boycot van Superunie is de aankondiging van fabrikant Spadel om de prijzen in 1 keer met 15 procent te verhogen.

Ceo en grootaandeelhouder Marc du Bois zei in het Financieele Dagblad het zat te zijn dat fabrikanten moeten opdraaien voor de al jaren woedende prijzenoorlog in Nederland. Hij vindt dat Spa door retailers te veel wordt ingezet als stuntartikel.

Prijscorrectie

Het bedrijf ziet de prijsverhoging als prijscorrectie voor de afgelopen 5 jaar, waarin de prijzen van Spa ongewijzigd zijn gebleven.

Spa wil zo de stijgende grondstof-, brandstof- en energiekosten compenseren én iets terugzien van de 75 miljoen euro die de afgelopen 5 jaar geïnvesteerd zijn in onder meer een nieuwe productielijn.

4 Varianten

Het gaat om een boycot van 4 varianten Spa van 1,5 liter: Reine (blauw), Barisart (rood), Marie Henriette (groen) en Citron. De laatste voorraden worden deze week uitgeleverd. De kleinere flessen worden nog wel verkocht.

Klanten van Plus krijgen in de winkel alternatieven geboden, zoals Bar le Duc en Chaudfontaine.

Albert Heijn laat in de Volkskrant weten nog te onderhandelen over de prijzen met Spa. Jumbo stelt Spa gewoon te blijven verkopen

Geregeld botsingen

Door prijsdruk zijn er geregeld conflicten tussen retailers/inkooporganisaties en fabrikanten.

Recentelijk haalde Plus hierdoor verschillende producten van Alpro uit de schappen, maar dit conflict is inmiddels weer bijgelegd.

Begin dit jaar was er een geschil tussen Arla en Bijeen (van Jumbo en C1000). In juli 2011 en augustus 2010 botste Bijeen ook al; toen met Douwe Egberts over de prijs van koffiepads.

Vorig jaar september was er een prijsconflict tussen Superunie en Zuivelhoeve en in 2009 tussen Superunie en Cono.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?