Tjolk keert terug in het schap

30 september 2009

DOETINCHEM - Tjolk werkt aan een comeback. Het voormalige kinderzuivelmerk van Friesland Foods moet in januari 2010 weer in de schappen liggen.

Ondernemer Sjoerd Stouten kocht de merknaam in 2008 over van Friesland Foods die geen heil zag in een herintroductie. Samen met een partner, Bas de Boer, blaast Stouten het merk nieuw leven in, meldt Z24.

Stouten: 'De Boer en ik hebben een enorme passie voor merken. Wij merkten dat er nog heel veel mensen waarde hechten aan dat label.'

Tjolk was bekend om de kleurige verpakkingen met een beertje, konijntje, aapje en koetje en de reclameslogan 'Ík tjolk altijd op het voetbalveld, ík tjolk altijd in een ruimteschip'.

Potentieel
Het merk verdween begin jaren negentig uit de markt. Op internet zijn diverse forums te vinden die het merk weer terug willen. Www.tjolkkomtweerterug meldt nu dat de initiatiefnemers geloven dat het merk potentieel heeft

Met alle merkrechten op zak en financiële steun van enkele investeerders, maakt Stouten nu afspraken met leveranciers en producenten om een nieuwe start voor Tjolk mogelijk te maken.

Contact met fabrikanten
'We hebben net een gesprek gehad met een verpakkingsbedrijf. Ook hebben we contact met fabrieken die het drankje moeten gaan maken. In Nederland kunnen eigenlijk alleen Friesland Foods en Campina dat (tegenwoordig FrieslandCampina), vandaar dat we nu contact hebben met producenten in Duitsland, Frankrijk en België.'

De herintroductie moet overigens volgens Stouten niet alleen maar appelleren aan nostalgie. 'We willen Tjolk ook onderscheidend maken, door het zo organisch mogelijk te maken.'

Nieuwe smaken
Behalve de smaken van vroeger wil Stouten ook met nieuwe smaken komen. Om meningen over nieuwe smaken te testen, maakt hij gebruik van een eigen twitter-account.

In tijden van crisis lijkt er weer ruimte voor vertrouwde merken en nostalgie. Eerder haalde Unilever Zeeuws Meisje weer van stal. Toetje Bessola werd na veel protesten van consumenten weer in het assortiment opgenomen. En op evmi.nl reageren velen boos op het stopzetten van de Pizza Crossa door Dr. Oetker.

'Naam staat'
Het blad EVMI heeft in de rubriek Uit het Oog in mei 2007 aandacht besteed aan Tjolk. Leo van Sister (van marketingbureau Merkcommissarissen, eerder werkzaam bij Friesland Foods/Friesche Vlag) zei toen dat hij een herintroductie als 'strategische stap' zou zien. 'De naam staat nog steeds als een huis.'

Wel raadde hij aan de smaken aan te passen, omdat smaakvariaties in kinderdranken bepaald niet hebben stilgestaan. Ook zouden wat hem betreft de verpakkingen qua kleur wat eigentijdser moeten.

Lees ook:
Spam is weer hip, fun en hot in Amerika (9 juni 2009)

Spam en McDonald's winnaars in recessie (11 december 2008)

Toetje Bessola is gered (19 augustus 2008)  

Revival oude merken onder jongeren (13 december 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over oude merken

Altijd op de hoogte blijven?