Unilever bezuinigt op merken en marketeers

6 december 2013

LONDEN - Unilever gaat het aantal merken en stock keeping units (SKU's) beperken. Ook worden banen geschrapt bij de afdelingen marketing.

Unilever wil 500 miljoen euro aan kosten besparen. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt op het Unilever Investment Seminar in Londen.

In het vorige decennium bracht Unilever het aantal merken al terug van 1200 naar 400. Nu moeten voor eind 2014 nog eens 10 tot 20 procent van de merken verdwijnen.

Unilever heeft het aantal SKU's al teruggebracht met 20 procent, verklaarde Pier Luigi Sigismondi van Unilever. In 2014 moet dat aantal producten nog eens 10 tot 20 procent dalen, waardoor er meer ruimte komt voor innovatie en groei en minder voedselverspilling is.

Het aantal marketeers wordt teruggebracht met 12 procent. Aangezien er zo'n 7000 marketingmedewerkers zijn, gaat dat om circa 840 banen.

Financieel topman Jean-Marie Huët heeft verder gezegd dat het bedrijf kijkt naar kleinere overnames. De bezittingen in Food worden kritisch bekeken.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?