Unilever start site voor persoonlijk, gezond advies

25 augustus 2011

LONDEN - Unilever test in Engeland een website die de favoriete voedingsmiddelen van consumenten analyseert om op basis daarvan gezondere alternatieven voor te stellen.

Website www.smartswaps.co.uk houdt bij wat de consument via internet bij retailer Tesco heeft gekocht aan voedingsmiddelen. Via een algoritme worden suggesties aangedragen voor producten die gezonder zijn.

Om het eerdere koopgedrag te weten, moeten de consumenten wel eerst de login-gegevens van hun online shop-account bij Tesco online invoeren op SmartSwaps.

De site wordt door Unilever beheerd en gepromoot via Flora (het Engelse Becel), meldt the Grocer.

Geen dwingend advies
Unilever wil overigens geen dwingende adviezen opleggen. "Het gaat puur om suggesties. Het is aan de consument om daar op in te gaan of niet."

Verder benadrukt het bedrijf dat het absoluut niet de bedoeling is om de eigen producten te promoten. De geleverde suggesties worden puur gedaan op basis van berekeningen van voedingswaarden, de aanwezige hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet, en de keuzen van de klant voor bepaalde merken, smaken en portiegroottes.

Dicht bij voorkeuren
Dat maakt dat de suggesties zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke voorkeuren van de consument liggen. Hierdoor is de kans op overstappen groter, stelt het bedrijf.

De ‘aanbevolen’, gezondere producten kunnen via de SmartSwaps-website direct online in het winkelmandje gestopt worden, om te worden gekocht.

Andere retailers volgen
Unilever werkt al sinds 2009 aan het concept, onder meer via testen met Tesco. Toch is deze website een zelfstandig Unilever-product, dus geen samenwerking met Tesco.

Op dit moment werkt SmartSwaps alleen voor klanten bij Tesco online, maar de site belooft dat andere retailers binnenkort zullen volgen.

Lees ook:
Overheid terughoudend met advies gezondheid (26 mei 2011)

Herkomst aardbei op je mobiel (14 april 2011)

Voedingscentrum actualiseert richtlijnen (2 maart 2011)

Tweets voor afslanken zijn populair (13 januari 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over gezonde keuze

Altijd op de hoogte blijven?