Unilever zet in op campagnes via mobiel

26 september 2013

ROTTERDAM - Unilever gaat met name in opkomende markten meer gebruikmaken van merkcampagnes via mobieltjes. Door sterker in te zetten op mobiele communicatie verwacht het concern langdurige een-op-een relaties met consumenten op te bouwen.

Het concern heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Brandtone, een bedrijf op het gebied van mobiele marketing. Unilever ziet in mobiele communicatie een belangrijk middel om de consument te bereiken, zeker in markten waar het mobiele netwerk het meest betrouwbare en meest aanwezige communicatiekanaal is.

‘Essentieel voor groei’

Meer dan de helft van onze omzet komt uit opkomende markten”, zegt Keith Weed, chief marketing officer van Unilever. “Mobiele communicatie geeft ons de mogelijkheid om met bijna elke afzonderlijke consument in deze landen te communiceren. Daarom is het van essentieel voor de groei van onze merken.”

“We moeten de mensen met respect benaderen, om vertrouwen te behouden evenals een dialoog aan te gaan, dus van twee kanten blijven communiceren. Door met Brandtone samen te werken, kunnen we dit bereiken. Door relaties met onze klanten op te bouwen en voor hen waarde toe te voegen, kunnen we de verkopen en merkentrouw laten toenemen”, aldus Weed.

‘Opmerkelijke campagnes’

Unilever heeft in Zuid-Afrika met Brandtone al een succesvolle campagne gehad met non-foodmerk Omo, waar een respons van 30 procent (ver boven het gemiddelde in de sector) werd gehaald. Ook stelt Brandtone voor Unilever ‘opmerkelijke campagnes’ te hebben verzorgd in Rusland, Brazilië en Zuid-Afrika.

Basis van Brandtone’s werkwijze is de uitwisseling van informatie. Consumenten worden beloond als ze de interactie met merken aangaan en via hun mobieltje informatie delen. Dat maakt dat databases van klantprofielen konden worden aangemaakt die de basis vormen voor langdurige relaties met die doelgroepen.

Via de cloud

Er wordt gebruikgemaakt van USSD (een interactieve manier van data-berichten verzenden), sms en IVR (interactieve voice-respons). “Ons state of-the-art technologieplatform dat wereldwijd aanwezig is via de cloud, maakt dat we voor onze klanten ongeëvenaarde resultaten bereiken”, stelt Donald Fitzmaurice, mede-oprichter en CEO van Brandtone.

Unilever steunt Brandtone bij de expansie in 4 nieuwe markten (India, China, Indonesië en de VS) en bouwt voort op de bestaande relaties van Brandtone in Zuid-Afrika, Brazilië, Kenya, Nigeria, Rusland en Turkije.

De overeenkomst werd bekendgemaakt tijdens de SM2-event van de Mobile Markering Association in New York.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?