'Voedingsindustrie moet transparanter'

5 februari 2013

AMSTERDAM - "Je kunt veel geld stoppen in marketing, maar kritische consumenten prikken daar doorheen als ze echt belazerd worden en maken dat bekend via sociale media." Voorzitter Joris Lohman van Youth Food Movement pleit in een interview in EVMI voor transparantie in de voedingsmiddelenindustrie.

Transparantie is volgens Lohman dan ook niet alleen in het belang van de consument, maar ook in dat van het bedrijfsleven zelf.

Youth Food Movement is de jongerenbeweging van Slow Food. Voorzitter Joris Lohman stelt dat de industrialisering van voedsel te ver is gegaan. "Daarom is er een beweging op gang gekomen over de waarde van voeding, het vieren van het eten. De beweging is ontstaan vanuit onvrede. We weten niet meer waar het voedsel vandaan komt en ook is er smaakvervlakking. Alles wordt industrieel gemaakt. Waar is het eten van oma? Dat is het sentiment dat leeft. We moeten het kleinschalige bewaren, de transparante, ambachtelijke producten koesteren."

"Aan de andere kant weten we dat de wereld er in de toekomst niet zo uit gaat zien dat alleen die producten er zijn, want de wereldbevolking groeit. Maar alleen maar intensieve landbouw moeten we ook niet willen. Het is niet óf-óf, maar én-én."

Food Film Festival

Youth Food Movement organiseert van 22 tot 24 maart het Food Film Festival met naast films: workshops, debatten, talkshows, de FFF-markt en een eigen restaurant.

Het interview met Joris Lohman is te lezen in EVMI 1 van 1 februari 2013.

E-paper (Voor abonnees is het hele magazine toegankelijk, voor niet-abonnees enkele pagina’s)

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?