Vorm belangrijk in food

1 oktober 2015

Het Duitse Bundesgerichtshof oordeelt dat chocoladebeertjes van Lindt geen imitatie zijn van de gummibeertjes van Haribo. Onderscheidende vormen blijven belangrijk in de competitieve snoep- en toetjesmarkt. Dat blijkt uit een overzicht van eerdere rechtszaken.

De zaak rond de beertjes was aangespannen door Haribo. Lindt verloor in 2012 een zaak bij het Europese Hof van Justitie om de vorm van de eigen chocoladehaas vastgelegd te krijgen.

KitKat-vorm

Nestlé kreeg in september 2015 bij het Europese Hof niet voor elkaar, het copyright op de vorm van KitKat-repen vast te leggen. Cadbury (in 2010 overgenomen door Kraft Foods dat in 2012 Mondelez werd) heeft dit met succes aangevochten. Het Hof noemde die vorm niet onderscheidend genoeg.

Kleur paars

Cadbury probeerde zelf in 2010 het copyright te krijgen op de kleur paars voor chocoladeverpakkingen. Dat werd toen bij de rechter gedwarsboomd door Nestlé. In 2012 werd het verzoek door het Engelse hooggerechtshof alsnog goedgekeurd, maar alleen voor chocoladerepen en -dranken; níet voor chocoladecakejes en chocolaatjes. Milka voert ook de kleur paars, maar dat is net als Cadbury, onderdeel van Mondelez.

Driehoekige vorm

In 2010 verloor (toen nog) Kraft Foods een zaak bij de Nederlandse Hoge Raad over de driehoekige vorm van de Toblerone-chocolade. Mars had eveneens een driehoekige verpakking op de markt gebracht. De Hoge Raad wilde niet overgaan deze te verbieden en stelde dat de driehoekige vorm niet beschermd is. Deze zaak speelde al tien jaar.

In 2009 oordeelde het Europese Hof van Justitie dat ook de vorm van de Bountyreep van Mars (afgeronde hoeken en drie chocolade’stroompjes’ bovenop) niet beschermd is.

Toetjes

Bij toetjes is de vorm eveneens belangrijk. FrieslandCampina verloor in 2011 een zaak tegen De Natuurhoeve over de puddingvorm. Volgens de voorzieningenrechter in Utrecht heeft De Natuurhoeve geen inbreuk gemaakt op de merkrechten van Mona.

De Natuurhoeve had toen aangevoerd dat Mona zelf de boogjes had nageaapt van toenmalig concurrent Jolly (van Unilever)

Koeienvlekken

In Duitsland verloor Dr. Oetker in 2012 een zaak tegen Aldi over de ‘koeienvlekken’ in de toetjes met vanille en chocolade. Dr. Oetker vond dat Flecki van Aldi te veel op Paula leek, maar de rechtbank in Duitsland oordeelde dat de overeenkomsten niet overtuigend genoeg waren.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?